UGT de Catalunya ha fet una concentració davant les instal·lacions de l’empresa Seur al Prat de Llobregat en una acció emmarcada en la campanya contra les empreses de serveis integrals. L’acció pretén denunciar aquelles companyies que per reduir costos subcontracten part dels seus processos de producció amb altres societats que, en tenir conveni d’empresa més baix poden pagar menys als seus treballadors.
Seur es dedica a l’activitat logística d’emmagatzematge manipulació, distribució i transport de mercaderies. Usualment, segons el sindicat, en aquest tipus d’empreses, si no tenen conveni propi, s’aplica el conveni de transport de mercaderies per carretera i logística de la província de Barcelona. El cas de Seur és diferent. La majoria dels treballadors estan contractats a través d’empreses de serveis integrals, que apliquen els seus convenis d’empresa que són de mínims. Seur té uns 300 operaris al centre del Prat de Llobregat.
És un lloc comú que a igual treball s’hauria d’aplicar el mateix salari. La reforma laboral va canviar això. Va obrir la possibilitat que una empresa subcontractés part de la seva activitat a altres empreses. En un altre punt la llei reformada és clara, el conveni de referència sempre serà el d’empresa abans que el d’àmbit superior, en el cas de Seur, el provincial de transport de mercaderies per carretera. I feta la llei?
L’any 2012 el sindicat UGT va denunciar Seur davant la Inspecció de Treball per cessió il·legal de treballadors i també per externalitzar serveis. Amb l’objectiu de no aplicar el conveni provincial. L’autoritat laboral va decidir que hi havia cap il·legalitat. Això feia que prop de 200 dels 300 treballadors que operen al centre estiguessin donats d’altra en empreses diferents de Seur. Una de les empreses subcontractades és CTC, una societat que té un conveni que implica pagar només el Salari Mínim Interprofessional.
Defensar els més precaris
Núria Gilgado, secretària de política sindical de la UGT explica que “en aquesta empresa hi ha persones que treballen tot el mes per cobrar a canvi 655 euros i al seu costat hi ha altres companys que cobren el que marca el conveni provincial 1.292, la diferència se l’emporta l’empresari”. El greuge comparatiu és encara més gran si es té en compte que el conveni provincial inclou diversos beneficis socials, que no figuren en el conveni d’empresa. Un exemple és que el salari del conveni provincial es percep després de fer 60 hores anuals menys que les que ha de fer un empleat de CTC per cobrarà un sou que és un 53% inferior.
Contra el que molts cops s’afirma, la mobilització endegada per UGT contra les empreses de Serveis Integrals té com a objectius treballadors que en la seva major part no estan afiliats. “La nostra obligació és defensar tots els treballadors, encara que com passa a Seur, la seva precarietat fa que no es puguin sumar a protestes com la realitzada a El Prat de Llobregat”, ha dit Gilgado.
1 comentari
He estat conduint un tràiler de Seur i em pagaven per viatges. Sortia de Barcelona a les 22h., el camió no quedava estacionat a Astúries fins les 14h. de l’endemà (16 hores en horari nocturn!) per tornar-lo a bellugar a les 20h. A les instal·lacions de Seur, els camions es belluguen sense targeta de tacògraf perquè el descans mínim ha de ser de 9 hores.
Per aquestes jornades extenuants, on no pots aturar-te més que per fer el canvi de conductor, només percebia un salari pre-establert de 70€ per viatge.
Quan els he portat a Inspecció de Treball, m’han acomiadat verbalment.
El meu negrer era Transportes Urgentes de Plasencia, però, veient com circulen els Travane, Gecarsa, etc., saltant-se tot límit legal de velocitat, queda palès que la precarietat a Seur és general.