Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Augment retributiu, finançament adequat, inclusió real i estabilització dels claustres són algunes de les reclamacions sindicals que s’han presentat aquest dilluns amb motiu de l’inici del curs escolar 2025-26.
USTEC·STEs (IAC) ha començat la jornada amb una acció a una dotzena de punts de Catalunya, la majoria a ponts d’autopista, en què han desplegat pancartes on es podia llegir “Dignificar la professió! Amunt els salaris, avall les ràtios!”
Posteriorment, la portaveu i el coordinador d’acció sindical, Iolanda Segura i Andreu Mumbrú, han explicat a Barcelona quines són les principals reivindicacions del col·lectiu, com ara acabar amb la sobrecàrrega de feina, abaixar ràtios, apujar salaris i augmentar els recursos per a l’escola inclusiva. Han explicat que les negociacions amb el Departament d’Educació i Formació Professional sobre les condicions laborals del personal docent estan estancades i han advertit a la consellera Esther Niubò que si no pacten un calendari de negociació col·lectiva immediatament iniciaran noves mobilitzacions, sense descartar una vaga entre el primer i el segon trimestre del curs.
“El que vol el col·lectiu, ho tenim claríssim: millores salarials, recuperar el 25% de poder adquisitiu perdut en els últims 25 anys i reduir sobrecàrrega. Això vol dir recursos per una educació veritablement inclusiva, abaixar ràtios i augmentar plantilles per atendre l’alumnat. I vol dir reduir burocràcia”, ha afirmat Mumbrú.
Segura ha ressaltat que “cada cop hi ha més alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu i si aquest alumnat no té els recursos per tenir la igualtat de condicions que la resta de companys, això revertirà qualitativament tant en ells com en la resta d’alumnes”.
Finançament
CCOO Educació ha fet la seva valoració de l’inici de curs i ha presentat les grans línies del sindicat per als propers mesos, de la mà del secretari general, Eduardo Núñez Martínez; la responsable d’acció sindical CCOO Educació, Cristina Broto Marco i la membre de Pública CCOO Educació, Ester Vila Guillamet.
Núñez ha destacat que el curs comença amb un “creixent malestar educatiu” i amb la necessitat que hi hagi “un millor finançament educatiu”, tot recordant que la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) que demana que el 6% del PIB de Catalunya es destini a educació es troba actualment en debat parlamentari.
Les tres fites principals per a CCOO Educació, ha assenyalat el secretari general, passa per un augment retributiu en tot el personal del sector educatiu, com a mostra del reconeixement de la tasca docent. En segon lloc, el sindicat reclama el desplegament del decret d’inclusiva i més recursos per atenció a la diversitat i, finalment, una estabilització dels claustres per aconseguir també una millora en la qualitat de l’educació.
Broto Marco ha posat èmfasi en el “dreta a la qualitat educativa” de tot l’alumnat i ha presentat una campanya que duu com a lema “Més recursos, més educació”. “Una inclusió sense finançament suposa un desbordament del personal docent i no es tradueix en una millora educativa”, ha dit.
Pel que fa a les retribucions, a les nòmines hi ha un salari base, un complement de destinació i un complement autonòmic. Vila Guillament ha remarcat que “el complement autonòmic depèn de cada comunitat autònoma. Aquest no s’ha regularitzat significativament, ja que hi ha una diferència, amb altres comunitats, d’un 25%. I a la mesa també treballem la regularització del pagament del deute dels estadis.”
En aquesta mateixa línia, CCOO i UGT han convocat una vaga per reclamar la regularització de la nòmina i el pagament dels estadis docent a tot el personal laboral docent i s’han concentrat aquest dilluns davant el Departament d’Educació.
Desigualtats
D’altra banda, també coincidint amb l’inici de curs, el col·lectiu Docents 080 ha fet una crida a garantir el dret a l’educació i a l’habitatge a tot l’alumnat. Ha posat èmfasi en la desigualtat social que també es tradueix en desigualtat educativa i ha alertat que “els centres educatius necessiten per poder atendre adequadament a l’alumnat que viu en situacions de precarietat”.
Segons ha assenyalat Docents 080 en un comunicat, quan hi ha infants i joves maltractats, desnonaments o habitatges que no són dignes, els equips socials als centres són totalment necessaris: “És important mantenir el vincle d’aquests agents socials amb alumnat i famílies per poder donar resposta a la situació que pateixen”.
En un informe del col·lectiu presentat el passat mes d’abril, es recollia que el 96% dels centres de Barcelona té alumnat en infrahabitatge, el 61% té estudiants allotjats en pensions, i el 13% ha reportat casos de sense-sostre.
A Barcelona, durant el 2024, es van produir 1331 desnonaments. La majoria d’aquestes famílies desnonades tenien fills en edat escolar segons alguns estudis. “Aquestes dades ens mostren amb contundència que les escoles viuen a primera línia els efectes d’una crisi habitacional encara no resolta, deixant l’alumnat vulnerabilitzat en situacions de clara indefensió”, destaca el col·lectiu de docents.
“En definitiva, recordem en aquest inici de curs que sense habitatge digne no hi ha educació i que cal treballar per buscar les solucions des del primer dia de curs. Docents 080 continuarem denunciant, proposant i treballant per fer-ho realitat”, afegeix.
Dincat
Per part seva, Dincat, principal representant de les persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament a Catalunya, ha alertat que l’alumnat amb necessitats educatives especials inicia el curs sense avenços rellevants en inclusió vuit anys després del decret.
Dincat considera que el curs 2025-26 “arrenca de nou amb greus dèficits en la planificació i coordinació de recursos i serveis per garantir els drets educatius dels més de 45.000 alumnes amb necessitats educatives especials”.
“No podem permetre que la inclusió escolar continuï sent una promesa pendent. Els infants i joves amb discapacitat intel·lectual necessiten suport i oportunitats des del primer dia de curs”, afirma Glòria Juan, representant d’Educació a Dincat.
L’entitat reclama a la consellera Esther Niubó “compromís polític i mesures immediates per desplegar una educació inclusiva real i efectiva”. Entre les principals mesures, demana una millor planificació i coordinació de recursos i serveis de suport, una aposta pels centres d’educació especial CEEPSIR, la revisió de ràtios, més recursos, formació continuada i de qualitat per a docents i especialistes i la garantia d’una oferta postobligatòria adequada i variada amb Programes de Transició a la Vida Adulta i Formació Professional adaptada.