Els sindicats han convocat vaga dels serveis d’atenció a terra d’avions i passatgers (handling) d’Iberia per Nadal. Les protestes es produiran els dies 29, 30 i 31 de desembre i l’1, 4, 5, 5, i 7 de gener en tots els aeroports d’Espanya on l’aerolínia té presència.
Iberia perdia el servei de terra en vuit aeroports espanyols, entre els quals es troba el del Prat després del concurs que va fer Aena el passat 26 de setembre. Els sindicats alerten d’una precarització de les condicions laborals per la subrogació dels contractes dels treballadors d’Iberia a les noves concessionàries. D’altra banda, demanaven a Iberia que assumís l’autohandling per donar servei a les aerolínies de IAG (Iberia, British Airways, Level, Vueling, Air Lingus i Air Nostrum) en els aeroports on han perdut el concurs.
Iberia titlla la vaga “d’irresponsable”
L’aerolínia parla “d’enorme decepció” per la “irresponsable convocatòria de vaga” en plenes negociacions pel traspàs i que “danyen irreparablement el dret a les vacances i a la reunificació de famílies i amics en dates tan assenyalades”. La companyia recalca que “una vaga es convoca per defensar els drets dels treballadors”, però en aquest cas “cap es veu afectat o amenaçat”, ja que queden protegits pel V conveni col·lectiu de serveis de terra, subscrit per tots els sindicats. L’aerolínia ha afirmat en un comunicat que “no es posa en risc ni un sol lloc de treball ni cap dret social, laboral, salarial ni extrasalarial”.
Negativa a l’autohandling
Iberia jusitifica el rebuig a fer autoservei per falta de rendibilitat davant la falta d’un volum de treball suficient. En cas que acceptessin, haurien de seguir en plantilla les persones més grans, és a dir, les de major salari. Argumenten que les empreses que han guanyat el concurs tindrien el personal de menor salari i, per tant, disposarien d’un avantatge competitiu i impediria a Iberia complir amb els objectius de rendibilitat que tenen fixats amb els accionistes. Defensen que si la companyia decidís fer autohandling, s’estaria premiant econòmicament a les noves empreses que ofereixen servei i les aerolínies amb les quals ha de competir, el que es traduiria en “pitjors resultats, incapacitat de creixement i una amenaça al conjunt dels treballadors”. Fins al moment, Iberia no ha fet mai autohandling i en la mateixa línia, Aseata, la patronal del sector de l’handling ha demanat la limitació de l’autoasistència per part de les aerolínies. Per tant, uns 3.000 treballadors d’Iberia Airport Services passaran a altres empreses com Groundfource, Aviapartner, Menzies i Swissport.
Amb la vaga es trenca per primer cop la unitat d’acció dels sindicats i Iberia enfront Aena pels resultats del concurs. La companyia ha perdut el servei de terra a Barcelona-El Prat, Palma de Mallorca, Màlaga, Alacant, Gran Canària, Tenerife Sud, Eivissa i Bilbao. La companyia assegura haver patit “indefensió per falta d’informació i argumentació” i demana la suspensió del concurs, la posterior anul·lació i la repetició del procés. Confiava a paralitzar l’adjudicació de les noves llicències al Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals (TACRC), però el passat 1 de desembre es va declarar incompetent per pronunciar-se i quatre dies després l’aerolínia va portar el cas a l’Audiència Nacional que encara no s’ha posicionat. Tot i així, Iberia facilitarà el procés d’adjudicació de les noves llicències.