Els treballadors de Nissan i empreses auxiliars han iniciat aquest dijous, 4 de juny una marxa lenta des de diversos punts de la rodalia de Barcelona fins al centre de la ciutat. L’objectiu és doble. Fer sentir la veu dels afectats per l’anunciat tancament de les fàbriques de la multinacional japonesa i recollir la solidaritat de la ciutadania.
La idea expressada pels responsables dels comitès d’empresa dels diversos centres de Nissan és que els manifestants conflueixin a la zona universitària de Barcelona, on hi ha el consolat de Japó a Barcelona.
La marxa coincideix en el primer mes de vaga indefinida dels treballadors del grup automobilístic. Una vaga que afecta una quantitat petita d’operaris, concretament els que treballen a la planta de Montcada i Reixac. La resta han aturat per motius tècnics, tant els de la planta de Zona Franca com els de Sant Andreu del Palomar. En aquests casos l’empresa ha donat permís als treballadors.
A l’inici de la marxa s’han mostrat moments de solidaritat ciutadana amb els treballadors de Nissan. Una nodrida columna de taxis s’ha unit al grup. El sindicat Élite Taxi ha emès comunicats per via Twitter en suport dels treballadors de Nissan. També s’ha fet notar la presència dels estibadors i treballadors portuaris, que han mostrat la seva solidaritat amb els seus companys de Nissan.
Centenars de vehicles han sortit dels tres centres de producció de Nissan. La idea és arribar, en marxa lenta fins a la zona on hi ha la representació diplomàtica del Japó a Barcelona. La idea és fer palesa a l’opinió pública la falta de compromís d’una empresa com Nissan amb els seus treballadors i amb el país on des de fa molts anys el grup ha fet negocis.
En el cas de la columna que ha entrat a Barcelona per la Meridiana, molts veïns dels blocs per on passava la marxa han sortit a balcons per donar suport als manifestants. També s’han recollit aplaudiments des dels ponts per on passa la carretera. Les diverses columnes han coincidit a la Diagonal on hi havia grups de treballadors que han tallat aquesta via estratègica de Barcelona.
Les accions com la marxa mostren que la indignació supera de molt els aproximadament 3.000 treballadors directes de Nissan que es veurien afectats pels tancaments, com els d’Acciona o els de Marelli. L’impacte és especialment dur per als empleats de les empreses subministradores i que fan serveis per a la multinacional. En aquests casos els afectats a més de perdre els llocs de feina tindrien unes condicions de sortida molt inferiors i grans dificultats en l’època actual per trobar un treball alternatiu.
Els treballadors de Nissan tiren endavant un conjunt d’accions que pretén pressionar Nissan i també Renault per fer-los retirar l’anunciat tancament de les plantes catalanes. En aquest pla cal emmarcar les concentracions davant dels concessionaris de Nissan i també de Renault. I, dimecres passat els operaris de les empreses auxiliars van iniciar també mobilitzacions.
UGT vol conèixer el pla
Per la seva banda, la UGT de Catalunya ha demanat a través de cartes dirigides a la ministra d’Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, i a la consellera d’Empresa i Coneixement de la Generalitat, Àngels Chacón, que els informi “com més aviat possible” el pla elaborat per les dues administracions per a la viabilitat de les plantes de Nissan a Catalunya.
El sindicat reclama saber tots els detalls d’aquest pla, que també té el suport de l’Ajuntament de Barcelona i del Consorci de la Zona Franca de Barcelona, segons ha informat en un comunicat.