La primera acció duta a terme pels treballadors de Nissan després de conèixer la intenció de l’empresa de tancar les seves plantes a Catalunya ha estat manifestar-se davant dels concessionaris de la marca japonesa. Les actuacions han estat massives i carregades d’indignació.
Seguint la convocatòria dels comitès d’empresa de les tres plantes que la multinacional pretén tancar, centenars de treballadors s’han concentrat i s’han manifestat davant les portes dels quatre concessionaris més importants de Nissan a l’àrea metropolitana. Les accions s’ha produït a Barcelona, a Gran Via 149 de la ciutat. A Molins de Rei, al Polígon industrial el pla, 21. A Granollers, al quilòmetre 15 de la carretera del Masnou. I a Barcelona, al concessionari que la marca té a La Maquinista.
A les concentracions la presència de treballadors era massiva, però també es podien veure grups de treballadors i representants sindicals d’altres empreses que des de fa setmanes expressen a les xarxes la seva solidaritat amb els seus companys de Nissan. A més de la reivindicació del manteniment dels llocs de treball i del futur industrial per a l’empresa periodística, el segon aspecte més destacat a les protestes és l’expressió de solidaritat amb els treballadors en la forma de suport a la caixa de resistència que s’ha creat per mantenir la vaga que des del 4 de maig passat és total a les plantes del grup japonès.
A tots els actes, els representants dels treballadors han repetit una idea, la prioritat és mantenir els llocs de treball i l’activitat industrial que suposa Nissan, en cap cas es tracta d’acceptar negociar compensacions pel tancament.
J.G. treballador de Zona Franca, expressava una idea que es podia sentir a la concentració de La Maquinista: «ens han deixat sols», deia. El malestar es fa extensiu a la classe política local i també a l’espanyola, especialment els treballadors esmentaven el president del Govern Central, al qual recordaven les declaracions segons les quals l’aliança Nissan, Renault i Mitsubishi havia assegurat que no es tancarien les fàbriques de Barcelona.
Dures paraules contra els directius
Un altre operari recordava que la Planta de Zona Franca, tot i que havia de fer-se càrrec de la producció de vehicles amb molta complicació i de sèries curtes, sempre havia obtingut un elevat rati de productivitat dins del grup. Un altre treballador criticava la falta de compromís amb el país dels directius de la multinacional a Espanya. El nom de Franc Torres, un directiu que havia estat a Nissan Espanya, i que va marxar a ocupar un càrrec a l’organització europea de la marca, recuperat ara per pilotar el tancament de Barcelona ha estat qualificat de mercenari per Miguel Ángel Boiza, dirigent de CCOO, en la concentració de La Maquinista. També s’ha criticat amb força, José Vicente de los Mozos, màxim responsable de Nissan a Europa, que va fer la part principal de la seva carrera a Barcelona i que ara presideix la patronal de l’automòbil (Anfac), a Espanya. Boiza, en la seva intervenció davant dels treballadors ha qualificat De los Mozos de «rata de claveguera».
A totes les concentracions els membres dels comitès d’empresa han demanat als treballadors actuar amb intel·ligència, no posar-se nerviosos i preparar-se per un conflicte llarg. I, en aquest sentit, no acceptar l’ultimàtum donat per l’empresa de tancar abans del 20 de desembre. Saben que el conflicte és de desgast.
En algunes concentracions, com la de Granollers i la Sant Boi, entre els manifestants s’han pogut veure membres dels equips de govern municipal que han volgut així donar suport a la causa dels treballadors.