La direcció de Nissan ha informat informa els representants sindicals del tancament que afectarà la fàbrica de la Zona Franca. Després ha fet una comunicació oficial amb els governs d’Espanya i la Generalitat i finalment una informació en forma de roda de premsa des de la seu del Japó.
Les instal·lacions industrials de Nissan a Espanya ocupen directament uns 4.000 treballadors. Uns 535 a Cantàbria , uns 431 a Àvila i 3.044 a Catalunya. Aquí, el gruix, 2.462 empleats, es concentra a la factoria de Barcelona, afectada des del 4 de maig per una vaga indefinida.
Fins al darrer minut l’activitat dels executius d’Espanya i també de la Generalitat s’han dirigit a evitar el tancament. Igualment, els treballadors han mantingut una campanya d’agitació pacífica al carrer sota el lema global de #Foturoparanissanya. El consolat japonès, la seu de la Unió Europea a Barcelona i la plaça de Sant Jaume han estat llocs de concentració dels treballadors que reclamen preservar el futur industrial que des de fa cent anys ha suposat la presència de l’empresa automobilística a Espanya i a Catalunya.
Diversos mitjans, ja donaven per fet l’anunci del tancament de la planta de la Zona Franca de Barcelona. A la fi el tancament afectarà les tres plantes que el del grup a Catalunya: la de Montcada i Reixac i també la de Sant Andreu de la Barca. Els tancaments s’emmarquen en la nova estratègia del grup format per Renault, Nissan i Mitsubishi, que segons la darrera roda de premsa de la seva direcció, deixa Europa per a Renault, mentre que Amèrica i Àsia quedarien en l’àmbit d’influència de les altres dues marques del grup.
El tancament anunciat té data final el 2o0 de desembre de 2020. Serà un dels més importants i dolorosos de la història espanyola. S’ha parlat d’almenys 1.000 milions d’euros del cost de l’operació especialment en indemnitzacions. Però, els efectes de la decisió no s’aturen amb diners. Els càlculs sindicals són que indirectament Nissan dóna feina a unes 25.000 famílies, especialment empreses, petites i mitjanes, que fan components, o enginyeria o altres peces. Moltes d’aquestes companyies quedarien tocades de mort si el tancament finalment es produeix.
Els sindicats amb presència a Nissan han convocat assemblees a les 10 del matí davant les portes de les plantes de producció. Amb la informació a la mà els treballadors decidiran què fer. Una primera idea seria manifestar-se massivament contra el tancament. De fet, sembla que la clausura de la planta de Zona Franca es planteja fer progressivament fins a desembre d’aquest any, cosa que augura una dura batalla per preservar al màxim els drets dels treballadors.