El departament de Treball de la Generalitat ha convocat els agents socials a una reunió dimarts, 3 de març per debatre sobre el futur del Centre de Formació Professional d’Automoció de Martorell. A la reunió, segons ha pogut saber Diari del Treball, s’han convocat els sindicats CCOO, UGT i les patronals PIMEC i Foment del Treball.
La trobada es produeix després que almenys CCOO reclamés una solució que impliqués la posada en marxa del centre de formació professional especialitzat en automoció. Segons una font consultada s’ha requerit al govern de Catalunya que doni informació de la situació que afecta l’esmentada instal·lació, en el benentès que l’arrencada d’aquest centre emblemàtic hauria de despolititzar-se i situar-se en una òrbita de servei al sector i també de servei a la promoció professional dels seus alumnes.
El novembre passat va quedar deserta la licitació del Centre de Formació Professional de l’Automoció (CFPA) de Martorell després que cap empresa s’hagés ofert a gestionar-lo.
La instal·lació es va inaugurar el 2015. Llavors era una de les que comptava amb tots els avenços tècnics precisos per donar una bona formació a nois i noies. Cal recordar que l’escola està situada molt a prop de la factoria Seat i en aquests anys ha estat infrautilitzada. Es calcula que té una capacitat de formació de fins a 14.000 alumnes però només en surten titulats uns 800 alumnes anuals.
El Govern va aprovar la licitació de la gestió del centre al juliol de 2019, i malgrat allargar el procés en dues pròrrogues, cap empresa va optat a gestionar el centre formatiu, considerat pels sindicats i els fabricants de cotxes una peça clau per a la indústria.
La història d’aquest centre, que va suposar oficialment una inversió de 17,5 milions d’euros —tot i que els sindicats augmenten el cost fins als 25 milions comptant instal·lacions i maquinària—, està marcada per la paràlisi política i les desavinences, que han impedit que funcioni a tota capacitat. La gran esperança del sector —empreses de la indústria de l’automoció i sindicats— era que la darrera licitació desencallés el problema i que a partir del curs del 2020 una empresa o entitat comencés a gestionar els programes formatius completament.
La darrera licitació plantejava una concessió de la gestió del centre durant 25 anys, amb un preu de licitació de 2,5 milions El contracte estava valorat en 128,3 milions . Les empreses van tenir dues prorrogues per pode presentar les seves propostes, un termini que el SOC va ampliar primer fins al 30 d’octubre, i posteriorment fins al 8 de novembre. Malgrat les pròrrogues, que es van atorgar perquè les empreses i entitats interessades demanaven aclariments, cap d’elles es va presentar per aconseguir l’encàrrec igual com tampoc ho van fer els dos grans fabricants presents a Catalunya, Seat i Nissan.
Fa uns mesos es plantejaven dues opcions. Una era una gestió pública conjunta per part dels diferents departaments del Govern, i l’altra consistia a impulsar una nova licitació per atreure una empresa que es faci càrrec de la gestió.