L’assemblea de treballadors de Metro de Barcelona ha decidit, per unanimitat, allargar tres dies més la vaga convocada per reclamar a l’empresa mesures de prevenció de la salut laboral davant l’aparició d’amiant a trens i diverses instal·lacions de l’empresa, segons han informat fonts laborals.
Les noves vagues es faran els dies 10 de maig (4 hores per torn), el dia 20 (2 hores per torn) i el dia 24 (4 hores per torn). Aquestes mobilitzacions se sumen a la vaga convocada aquest dilluns 29 d’abril. Metro de Barcelona, en un comunicat ha alertat que la vaga de dilluns vinent pot causar grans afectacions en el tràfic.
Els operaris de Metro i les organitzacions que conformen el comitè d’empresa consideren insuficients les mesures adoptades per la direcció de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) per preservar la seva salut. En diversos punts de Metro han aparegut productes i peces que tenen amiant entre els seus components. Per aquest motiu l’empresa està analitzant l’estat de salut dels treballadors que, en la seva opinió, podrien haver estat en contacte amb el producte que pot acabar causant càncer.
Segons els treballadors a Metro de Barcelona s’han detectat almenys 22 casos d’afectats a la laringe i altres 22 amb afectacions de pulmó, dins d’una xifra global de 249 treballadors que tenen per diverses malalties pulmonars. L’empresa no reconeix els 22 afectats amb problemes de laringe.
Diagnòstic no reconegut
José Manuel Moreno, responsable de CCOO de prevenció de salut a Metro de Barcelona ha indicat que el 30% de la plantilla a la qual se li han fet TAC, uns 802, té afectacions pulmonars.
Existeix una gran discrepància entre les dades de salut que tenen els treballadors i les que reconeix l’empresa. Per exemple, el 13 de març passat el comitè d’empresa va presentar el cas d’un operari al qual s’havia diagnosticat d’asbestosi. La direcció de l’empresa no reconeix aquesta diagnosi. En aquella ocasió, l’advocat de la víctima vinculava la negativa de l’empresa al fet que a causa de la llei de protecció de dades, la direcció no tingui informació oficial del cas.
Pressupost de 2,8 milions per desamiantar
Mentrestant, TMB ha publicat l’anunci de licitació d’un contracte per fer el manteniment i desamiantatge dels trens de la xarxa de metro en què s’ha identificat algun component amb contingut d’amiant. Aquests treballs tindran un cost global de 2,8 milions. Ara, l’objecte del procediment és escollir una o dues empreses (la licitació es divideix en dos lots) que s’ocupin durant tres anys (prorrogables dos anys més) de les operacions de manteniment i retirada de components que només poden efectuar operaris formats i acreditats per a les feines amb risc d’amiant.
Els treballs preveuen l’encapsulament de la pintura bituminosa dels trens de les sèries 3000 i 4000, i la retirada d’elements en què s’han identificat alguna peça amb contingut d’amiant, així com la reparació d’avaries en aquests equips i la intervenció urgent per a feines sobre el terreny si és necessari.
D’altra banda, s’ha fet una altra convocatòria de licitació per retirar canalitzacions de fibrociment en 32 cambres de baixa tensió, on són utilitzades com a desguàs o per reconduir filtracions i protegir els equips elèctrics. En aquest cas el pressupost de licitació ascendeix a 193.000 euros.
Cal recordar que Metro de Barcelona va tancar l’estació de La Verneda durant la Setmana Santa passada per treure plaques amb productes amb amiant.
Autores: Tomeu Ferrer