La UGT de Catalunya reivindica la creació d’una targeta de transport públic específica que faci possible que les treballadores i els treballadors puguin anar a la feina amb uns costos assumibles. Concretament ha proposat la creació d’una T treball, que afectaria els treballadors dels polígons industrials de la regió metropolitana de Barcelona (Barcelonès Nord, L’Hospitalet de Llobregat, Baix Llobregat, Vallès Occidental i Oriental, i Maresme) i que serviria per cobrir la inexistència o les deficiències del transport públic, segons Josep Santcristòfol, secretari de la Regió Metropolitana de Barcelona de la UGT i d’Afra Blanco, responsable territorial del sindicat de la Corporació Metropolitana del sindicat. Aquí podeu veure l’informe sindical.
En concret, el sindicat proposa la creació de la T Treball que serviria perquè els seus posseïdors poguessin passar peatges en els trajectes entre els seus domicilis i el lloc de treball. Aquests passis correspondrien al nombre de desplaçaments de les corresponents jornades de treball i serien no abonables. Això ho han justificat els dirigents sindicals pel fet que en moltes ocasions els treballadors han d’utilitzar el transport privat a causa de les barreres de mobilitat existents o la inviabilitat del transport públic.
Ee sindicat ha demanat a patronals i Administració que reconeguin aquesta despesa ‘in itinere’ i que es retorni al treballador a través d’aquesta mesura que podria bonificar el transport públic i els peatges.
Els dirigents han posat exemples de la magnitud de la despesa i de l’esforç persona que suposa el fet que molts treballadors hagin de desplaçar-se lluny del seu domicili per treballar. Així, si una persona viu a Barcelona i va a treballar a Mataró, perd el 24,01% del seu salari en abonar els desplaçaments si utilitza el transport públic. En concret, el sindicat ha calculat que la inversió en fer l’itinerari esmentat equival a 549,56 euros mensuals. I, curiosament, utilitzar el transport públic surt un 11% més gran que fer els desplaçaments amb vehicles privats.
Igualment si un treballador viu a Barcelona i ha de treballar a Mollet del Vallès, ha de destinar el 28,86% del seu salari a pagar els desplaçaments en transport públic. Dit en altres termes, ha de dedicar una mitjana de 660,44 euros mensuals a aquest destí. Igual que en el cas anterior, el transport públic li és un 26% més car que el transport privat, si es compta el temps invertit en els desplaçaments.
Més barat usar el transport privat
Si una persona treballadora viu a Barcelona i té el lloc de treball a Sabadell Sud-Est, ha de destinar cada mes el 22,61% del seu salari a pagar el desplaçament en transport públic. En diners això vol dir que inverteix 517 euros mensuals. Igual que en altres casos, el transport públic és un 20% més car que el privat, tenint en compte el cost del temps invertit a fer l’itinerari.
Igualment, si una persona viu a Barcelona i el seu lloc de treball és a Badalona, la inversió que ha de fer en transport públic equival a un 17,6% del seu salari o 402,38 euros mensuals. En aquest cas el transport públic és un 29% més car que el privat.
El càlcul també l’ha fet la UGT de Catalunya en altres itineraris dins de la primera corona metropolitana, com entre Barcelona i Hospitalet de Llobregat o entre la capital de Catalunya i El Prat de Llobregat. En tots els casos surt més econòmic el desplaçament privat que el que usa els mitjans públics. En aquests casos, que les poblacions són més properes, els diners a destinar són el 17,6% del sou i poc més del 14% del salari.
Així mateix, el sindicat ha alertat de les dificultats i fins i tot de la impossibilitat per a les persones amb mobilitat reduïda per arribar als seus llocs de treball amb transport públic.
2 comentaris
No solo es al trabajador también a sus hijos que estudian en Barcelona y los sueldos son tan precarios de media jornada y *horarios;(07h.-11:30.- 7:30pm 22h)que no cubren los autobuses.
Me parece muy bien nos gastamos muchos dinero con lo precarios que son los sueldos .