La vaga del sector del taxi s’allarga. La reunió mantinguda amb el ministeri de Foment ha acabat sense un acord, tot i que a la sortida les dues parts han indicat que s’han aconseguit avenços. El Govern central sembla que no ha concretat prou la seva proposta a l’espera de la reunió que ha de mantenir amb les associacions de vehicles amb conductor, l’altra part del conflicte. Posteriorment, qualsevol acord s’hauria de sotmetre a la conferència sectorial del transport, amb les autonomies, que se celebrarà dimecres. En tot cas un pacte de transferència no seria efectiu fins a mig setembre.
Pel que s’ha filtrat del contingut de la proposta, es deixaria sobre la taula de la sectorial del transport de les autonomies crear el que un segon permís que regularia la circulació en territori metropolità dels Vehicles de Transport amb Conductor (VTC), modalitat de transport liderada per multinacionals com Uber o Cabify. La norma actual limita a un VTC per cada 30 llicències de taxi.
Els taxistes concentrats a la Gran Via de Barcelona han reaccionat amb calma a la falta d’acord. En aquest sentit, voldrien una posició més clara des del ministeri. Temen que un cop transferida la competència l’autonomia de Madrid reaccioni diferent del que pugui fer Catalunya. No obstant això, res fa pensar que els taxistes no acompleixin el seu avís i incrementin la pressió. A Catalunya, Tito Álvarez, el portaven de l’associació Élite Taxis havia anunciat la possibilitat de dur a terme accions contundents, com bloquejar la frontera a la Jonquera o impedir el trànsit de mercaderies al Port de Barcelona.
Es manté la vaga indefinida
La primera reacció dels taxistes és afirmar que mantenen la vaga indefinida. També s’han manifestat fortament insatisfets i desconfiats.
L’esperança manifestada pels líders del sector del taxi era que el ministeri de Foment cedís directament la competència sobre el transport de viatgers a les autonomies. Això faria que a Catalunya la Generalitat accedís a aprovar la normativa de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que pretén regular els serveis de transport de viatgers, preservant el paper actual del taxi: un sector que està fortament controlat, segons ha manifestat diversos cops l’alcaldessa de Barcelona i presidenta de l’AMB, Ada Colau.
Des del Ministeri de Foment s’ha indicat que el Govern central pensa fer pública divendres en el consell de ministres la seva voluntat d’arribar a un acord equilibrat.
Les associacions que representen les empreses de lloguer de vehicles amb conductor, VTC, es queixen que els taxistes no només volen limitar la competència a una llicència d’VTC per cada 30 taxis, sinó que pretenen bloquejar els permisos d’aquest darrer tipus de vehicles per evitar la competència.
El que va començar sent una acció de protesta contra la suspensió de la regulació de l’AMB per part del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) es va convertir divendres passat en un assumpte que afectava el sector del taxi a tot l’Estat. Això es va veure amb la presència a la manifestació de Barcelona de col·lectius de taxistes vinguts d’arreu d’Espanya.
Les concentracions de taxistes de Barcelona han rebut en tot moment la solidaritat dels seus companys de Madrid. La imatge d’aquest suport és el Passeig de la Castellana ple de taxis igual com ho estan a Barcelona, la Gran Via i el Passeig de Gràcia. Els taxistes de diverses ciutats d’Espanya s’han unit progressivament al moviment nascut a Barcelona.
Diversos sectors econòmics de Barcelona s’ha exclamat contra la vaga dels taxistes. Consideren que l’aturada d’aquest col·lectiu perjudica els seus interessos, especialment el comerç i l’hostaleria.