A la fi la vaga de Metro no s’ha pogut evitar. Les posicions entre la totalitat dels sindicats de treballadors i l’empresa, vinculada amb l’Ajuntament de la ciutat no s’han acostat prou.
La vaga és un fet. Més d’un milió de ciutadans pateixen les dificultats del transport. Els visitants del Mobile World Congress (MWC) són poc més de 100.000, però en dates prèvies al congrés aquest grup d’afectats ha semblat que era el que més preocupava a l’Administració.
El MWC aporta a la ciutat una xifra de negoci que s’afirma que sumaria més de 400 milions d’euros. Per restar a Barcelona s’havia usat la basa del metro i la nova línia fins a l’Aeroport com una forma per mostrar el compromís de la ciutat amb l’esdeveniment.
Des de primera hora del matí el servei de metro de Barcelona funciona en serveis mínims. En hora punta circulen el 50%, és a dir d’un de cada dos trens en les hores de més transit, entre les 6,30 i les 9,30 del matí i entre les 16,00 i les 20 hores a la tarda. En la resta de franges horàries els combois circularan al 30% de la seva freqüència habitual, segons ha dictaminat el departament de Treball afers socials i Famílies.
La tradicional falta de bones relacions entre empresa i treballadors del transport soterrani a Barcelona ha tornat a aflorar.
Després de quatre anys de salaris congelats els empleats estaven prou enfadats. Va semblar que amb el nou equip de govern de la ciutat la situació podia canviar. A la fi no ha estat possible. Ha pesat més la inèrcia.
El consistori ha detallat que les ofertes passaven per un increment salarial de l’1% el 2016, la cobertura de totes les baixes, la reducció de la temporalitat i l’ampliació de la contractació indefinida (el 90% està en aquestes condicions). Superar aquesta proposta en l’actual marc pressupostari, segons ha argumentat el consistori, comportaria ja “empitjorar el servei, augmentar tarifes o incrementar impostos” per equilibrar els comptes.
Segons els treballadors, la direcció de TMB els hauria ofert negociar un conveni col·lectiu per als propers tres anys, un gest que Sánchez ha titllat de “vergonya” en considerar que no es pot resoldre un tema d’aquestes característiques en qüestió d’hores quan les dues parts porten negociant gairebé mig any.
Amb el nou equip, presidit per Ada Colau, s’ha negociat durant quatre mesos. Tot faria pensar que durant aquest temps s’haurien acostat posicions. Però no ha estat així. El que ha passat és que s’han produït afronts, com que la representació de l’empresa faltés fins a 8 trobades o que no acceptés negociar en cap de setmana. Només ha passat això quan s’ha implicat en la negociació, sense resultat, l’alcaldessa Ada Colau.
Colau ha afirmat diverses vegades que no es pot accedir a les reclamacions dels treballadors sense desequilibrar els comptes de l’empresa que gestiona els transports públics.
Salaris de directius i treballadors
Els treballadors responen amb una vella queixa, expliquen que a TMB hi ha una cúpula formada en moltes ocasions per expolítics de l’antiga ‘sociovergència’. Afirmen els treballadors que aquesta direcció té uns salaris desmesurats en comparació amb la resta del col·lectiu, però aquest extrem no s’aclareix perquè l’empresa addueix que no pot donar aquestes dades perquè això li és impedit per la llei de privacitat de dades.
Per contra, els sindicats es queixen, per exemple que hores abans de la realització de la vaga des de prop de la direcció es filtraven dades dels salaris dels treballadors, dada no desmentida per la màxima responsable de TMB, Mercedes Vidal.
Des de TMB s’afirma que no es pot millorar la seva oferta. S’espera, no obstant, que en nous contactes s’aconsegueixi la desconvocatòria de la vaga.
Sigui con sigui, les espases segueixen en alt. En aquest sentit, a les 16,30 hores als jardinets de Gràcia avui es manifestaran a les 19 hores els treballadors de Metro.
Unes hores més tard, a les 19 hores, seran els membres del Correscales que acaben a Barcelona el seu periple de 800 quilòmetres des de Bilbao.