Després de vint-i-un mesos de negociació del conveni, el sector de contact center (telemàrqueting) va a la vaga. Aquest sector, que compta amb més de 70.000 treballadors i treballadores repartits per tot l’Estat espanyol i que dóna cobertura als serveis d’atenció als clients de grans empreses de telefonia, assegurances, subministradores d’energia i fins i tot de l’administració pública –en serveis tan importants com l’atenció d’emergències del 112 i el 061- ha decidit dir prou als abusos i les retallades que pretén la patronal, ACE, que continua sense apostar per la qualitat de l’ocupació i les condicions dignes que reclamem els sindicats.
El passat mes d’abril ja vam iniciar les mobilitzacions per denunciar l’actitud de la patronal, que menysté sistemàticament totes les propostes sindicals. Des d’aquesta mobilització han transcorregut cinc mesos i després de diverses reunions més, evidenciem que la patronal ACE continua amb una actitud de passivitat i immobilitat total davant les propostes de la part social. Propostes que són justes i necessàries, encaminades a garantir unes millors condicions per als treballadors i les treballadores del sector, amb increments salarials, jornades estables, mesures per conciliar la vida laboral i familiar… En definitiva, que ens permetin viure de la nostra feina, que sigui de qualitat com considerem que ens mereixem i com també es mereixen els usuaris i clients dels nostres serveis.
Malauradament, la patronal només sembla interessada en mantenir la precarietat laboral, retallant en drets tan bàsics com disposar d’hores mèdiques justificades, contractes estables o torns amb horaris fixos que ens permetin tenir vida personal, no ser només esclaus del telèfon.
Aquesta patronal que s’enriqueix a costa de la nostra feina sota pressió i a canvi de salaris de misèria (menys de mil euros), no prou contenta amb el que guanya, ha decidit que a més de contractar personal a través d’empreses de treball temporal ara vol utilitzar també empreses multiserveis, el súmmum de l’externalització i la precarització laboral.
Els treballadors i les treballadores d’aquest sector, majoritàriament dones, ens mereixem alguna cosa més. Volem un sector que ens permeti créixer, fer de la nostra feina un ofici de qualitat amb possibilitat de carrera professional, tenir oportunitats de promoció i amb un sou que concordi amb la tasca especialitzada que es realitza.
Els treballadors i les treballadores del sector no hem tingut cap pujada salarial des de l’any 2014 i la patronal pretén que continuï essent així. És un insult que la seva proposta sigui d’un 0% fins a la signatura del conveni, d’un 1% a la signatura si fos aquest 2016 però no de manera retroactiva, i d’un 0,6% per als dos anys següents. Tampoc estan disposats a garantir estabilitat en els llocs de treball mitjançant la subrogació que estableix l’article 44 de l’Estatut dels Treballadors. Prefereixen contractes temporals i acomiadaments continuats perquè no els preocupa que es perdi el coneixement i l’experiència que tenen els operadors i les operadores, el que importa és guanyar diner ràpid encara que no s’ofereixi un servei de qualitat.
La càrrega mental i l’estrès que provoca treballar en aquestes condicions no només va en detriment dels i les professionals, sinó que també empitjora el servei que mereixen els usuaris i usuàries. Algú considera normal que un treballador d’emergències cobri poc més de mil euros i faci torns de més de cinc dies seguits o no se’l formi adequadament? Doncs, com aquest exemple, molts més, perquè no només venem productes, també tramitem assegurances, programem visites mèdiques, arreglem factures de llum, aigua, gas i telefonia, i atenem reclamacions de tota mena.
En fi, que ja estem farts de tant menyspreu i explotació per part de la patronal, però també de totes aquelles empreses que externalitzen els seus serveis per abaratir costos sense pensar en res més.
Per tot això hem convocat els treballadors i les treballadores del sector de contact center els dies 22 i 29 de setembre a fer aturades parcials de dues hores en cada torn (de 10:30h a 12:30h, de 16:30h a 18:30h i de 00:00h a 02:00h) i el dia 6 d’octubre a fer vaga de 24 hores.
La nostra lluita també és la dels usuaris i usuàries. Dignifiquem el telemàrqueting!