El Suprem declara vigent el conveni de Transport i Logística de Barcelona i en manté l’ultractivitat

La sentència rebutja el punt de la reforma laboral que pretenia que els acords perdessin el seu valor un any després d'acabar la seva vigència

Redacció
 
 
 
Mobilitzacions pel conveni de transports a Barcelona

Mobilitzacions pel conveni de transports a Barcelona

El conveni provincial de Barcelona de Transports i Logística és plenament vigent. Aquesta és la conclusió que es desprèn de la sentència emesa pel Tribunal Suprem, que ha desestimat els recursos presentats per les patronals TRANSCALIT i ACET contra una primera sentència del TSJC de 12 de desembre de 2013 en la qual es declarava vigent el Conveni Col·lectiu de Transport de Mercaderies i Logística de la Província de Barcelona 2007-2010, segons ha comunicat la UGT de Catalunya.

Segons la sentència, el conveni sectorial, que afecta més de 30.000 treballadors i treballadores, no ha perdut vigència i per tant és contrari a dret el contingut de la comunicació que han efectuat diverses empreses -de les 350 incloses en l’àmbit d’aplicació, com DHL, TRADISA, Azkar o TDN- expressant que el conveni ha perdut vigència i eficàcia i que les relacions laborals es passaran a regir per l’Acord General de Mercaderies i l’Estatut dels Treballadors.

UGT de Catalunya insta a negociar de bona fe

La darrera reforma laboral, feta pel PP i endurida amb aportacions de CiU, està en l’arrel de la situació actual. El conveni, que segons la jurisprudència té categoria de llei, va vèncer el 31 de desembre del 2010. Durant dos anys i mig, segons UGT, les dues patronals del sector es van negar a negociar perquè esperaven que, gràcies a la reforma laboral del PP –que limita la ultractivitat dels convenis a només un any-, el conveni perdés la vigència el 8 de juliol del 2013 i el sector quedés sense regulació quant a normativa laboral. Aquesta sentència, però, significa que el conveni no va perdre en cap moment la seva vigència, de manera que, afirma el sindicat, s’han esgotat les excuses que les patronals han esgrimit durant anys per no asseure’s a negociar i a les empreses que han deixat d’aplicar el conveni les excuses per no aplicar-ho.

La base sobre la qual els tribunals han dictaminat a favor del manteniment del conveni és que les autoritats judicials consideren que en la negociació hi ha d’haver voluntat d’aconseguir un acord i, en el cas que afecta el sector del transport han estimat precisament que en les trobades per renovar el conveni no es donava aquesta circumstància, per la qual cosa mantenen la vigència fins que es negociï amb voluntat d’entesa un nou acord.

A la llum de la decisió judicial UGT assegura. “Ens queda molt camí per restablir les condicions socials i econòmiques del sector que s’han perdut en aquests anys però des de la UGT de Catalunya no cessarem en les nostres reivindicacions i seguirem lluitant per un conveni sectorial fort que lluiti contra els convenis d’empresa que retallen drets”.

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*