Des del 3 de novembre la plantilla d’Eulen que realitza l’atenció telefònica per a Endesa està en vaga indefinida. Els inicialment 36 operaris i operàries, viuen una situació insòlita que només és possible a partir de l’aplicació de la reforma laboral.
La llei i els convenis firmats en el seu dia en el ram d’atenció telefònica han fet possible la situació que denuncien els treballadors d’Eulen que realitzen l’atenció telefònica per a l’elèctrica Endesa des de Barcelona.
L’elèctrica va sotmetre la concessió del servei a concurs. El va guanyar Atento, una filial de telefònica. Normalment els treballadors que ja feien la tasca haurien estat sobrogats per l’empresa que ha aconseguit la nova comanda. Però el conveni d’aquest sector permet, en el seu article 18 incomplir aquest precepte. I aquí comença l’embolic.
Els treballadors d’Atento maleeixen l’article 18 del conveni del seu sector que en el seu dia es va firmar. Aquest article especifica que en cas de l’adquisició concurs d’una comanda com la que ara ha perdut Atento, la nova empresa només ha de contractar entre els treballadors que es quedarien sense feina el 90% dels operaris que calculi que necessitarà. Com que Atento té un centre de treball a Colòmbia, part de les seves necessitats les assumirà des d’aquell punt, cosa que redueix el nombre de persones que recuperarà de l’atur.
Lídia és membre del comitè de vaga d’Eulen a Barcelona. Explica que “fa 23 anys que treballo a l’empresa i, si tinc sort i continuo amb la nova, perdré segurament tota l’antiguitat i les condicions laborals que havíem obtingut en aquest temps”. Perquè Atento, acollint-se a les possibilitats que la norma li atorga, ha fixat noves condicions per assumir treballadors. Ho ha fet després de realitzar proves a una part de la plantilla.
Cal dir que una part dels operaris d’Eulen, després d’una dura negociació s’han recol·locat al grup o s’han jubilat o prejubilat. Però encara queden 344 persones pendents de la decisió d’Atento.
“Entre 100 i 150 persones han estat seleccionades, però la resta estem a la corda fluixa”, diu la Lídia. La situació, segons els treballadors en vaga, s’aconseguiria si hi hagués una negociació a quatre bandes: Endesa, el client, Eulen, la multinacional sortint, Atento, la que ha aconseguit la concessió i els treballadors en vaga.
L’aturada ha tingut un seguiment inicialment molt alt. De l’ordre el 90% en els seus inicis, i ara un xic més baix perquè una part dels treballadors se n’han desentès a causa que Eulen, en previsió de què la situació acabi amb acomiadaments ha avançat les indemnitzacions corresponents a 30 dies per any als treballadors, sense esperar el desenllaç final. També altres operaris han plegat per cansament, afirmen.
Data límit
Els dies passen inexorablement i el 30 de novembre és la data límit per fer el canvi de titularitat. Aquí hi ha una forta incògnita perquè per una part els treballadors en vaga no tenen per què anar a la feina i de l’altra l’empresa no els pot substituir a tots en virtut precisament de l’article 18 els obliga a nodrir-se en un percentatge determinat d’antics treballadors.
Mentrestant la majoria dels 344 treballadors d’Eulen a Barcelona es mobilitzen cada dia. Esperen fer seure les tres empreses a negociar i així desbloquejar l’embolic. Finalment, tenen un roc a la faixa. Han presentat denúncies per actituds antisindicals per substituir treballadors que segueixen les aturades per altres contractats, i en segon lloc pel mateix Expedient de Regulació d’Ocupació, (ERO) que consideren irregular.
Els treballadors en vaga a banda de la solidaritat han obtingut també el suport de forces polítiques com la CUP, que els fa possible arribar als mitjans de comunicació, i entitats com Lluita Internacionalista que s’hi han abocat en el seu suport.