Quan usar la bicicleta no era una moda. Quan no hi havia corrues de turistes pedalant pel centre de Barcelona, llavors, el 1987 va néixer Biciclot: primer va ser una part d’una entitat ecologista i el 1994 es va convertir en una cooperativa que ara té entre mans un dels projectes més engrescadors: posar dempeus el març de 2017 el hub de la bicicleta, tot regenerant un dels espais emblemàtics de la ciutat, Can Picó.
Can Picó, situat al Poblenou, al carrer Pere Quart, és un edifici que en els seus moments de màxima esplendor acollia per una banda un magatzem de l’empresa propietat de la família Picó i de l’altra un habitatge utilitzat per Miquel Picó, com a vivenda i despatx. Després l’immoble tenir diversos usos. Finalment va ser cedit a l’Ajuntament de Barcelona, que posteriorment l’ha lliurat a Biciclot. L’operació té sentit si es pensa que l’edifici en el moment de la cessió estava abandonat i ocupat, i que ara esdevindrà un equipament públic que potenciarà l’eix de Pere Quart i estarà obert a la ciutadania.
Per a Biciclot no és una aposta sense risc. Just aconseguir la cessió d’ús procedent de l’ajuntament els seus socis, 12 actualment, van subscriure un crèdit per assumir la primera fase de la reforma, valorada en 230.000 euros, dels quals 125.000 euros procedien d’un préstec de la cooperativa de serveis bancaris, Coop,57.
El pla en el qual treballen a Biciclot té un objectiu amb múltiples fites. Per una banda, hostatjar algunes de les instal·lacions que la cooperativa té a diversos indrets de Barcelona. També hi haurà una botiga de consum responsable. Una deixalleria de la bici. Un institut de mecànics i instructors. Un taller d’autoreparació. Un observatori de la bicicleta. Un l’espai de trobada de les ‘bicirutes’ temàtiques. I finalment el projecte vol posar en marxa en el que va ser l’habitatge de la família Picó unes instal·lacions de treball en comú, de coworking, segons explica un dels seus impulsors, Pere Serrasolses.
El projecte té quatre fases. La segona es va veure accelerada quan l’Ajuntament de Barcelona, a través del comissionat d’Economia Social i Cooperativa, que lidera Jordi Via, el va triar en el seu pla d’impuls del cooperativisme. Això ha suposat una aportació de 200.000 euros.
Els treballs haurien de servir perquè el març de 2017 ja es poguessin inaugurar alguns dels serveis del nou Can Picó: un espai multifuncional que servirà per albergar algunes instal·lacions de la cooperativa: el taller del Clot, situat al carrer de la Verneda i els llocs on s’impartirà la formació.
“L’adequació de Can Picó ha topat amb alguns problemes burocràtics”, explica Serrasolses. Això ha endarrerit un xic tot el procés. Ara a l’edifici de Pere Quart s’hi arrangen les cobertes i també es condicionen per a la nova tasca els espais que havien format part del magatzem.
En la tercera i quarta fases del projecte es rehabilitaran les façanes, totes protegides pel seu valor històric, i es transformarà l’habitatge en una zona en la qual diverses cooperatives i empreses d’economia social podrien instal·lar-se. Tot plegat suposarà inversió global de prop d’un milió d’euros. Un objectiu gegantí endegat per una cooperativa sense afany de lucre.
Reciclatge vital
Però, la regeneració no és una cosa nova per a Biciclot. De fet, el seu projecte cooperatiu gira entorn d’aquest concepte. Reaprofiten les bicicletes abandonades que recull la Guàrdia Urbana. Aquests vehicles els poden comprar els afeccionats a les bicicletes de segona mà, un cop reciclats. Abans, les bicis han servit per a formar joves amb problemes d’inserció social que aprenen així un ofici. Però, dins la seva visió sense afany de lucre, la cooperativa també regala bicicletes recondicionades a entitats d’iniciativa social.
Al Passeig Marítim, es poden llogar bicicletes de Biciclot, que serveixen també per a fer rutes per la ciutat. Uns circuits que es poden fer amb guia, si es demana. Aquestes rutes han estat incloses en iniciatives europees per donar a conèixer el cooperativisme.
Però, a més Biciclot té una altra faceta que els últims anys creix de manera important: l’educativa. La cooperativa organitza cursos que mostren a la ciutadania com circular amb seguretat per ciutat. Els centres educatius en són l’objectiu. L’èxit de la seva proposta fa que l’entitat hagi exportat aquestes iniciatives per exemple, al País Basc.
En tot el camí transcorregut, Biciclot rebut suport d’entitats a les quals pertany, com són la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya (FCTC) o associacions com la Xarxa d’Economia Solidària (XES). “Quan hem tingut un dubte, només despenjar el telèfon sabíem que rebríem suport”, diu Serrasola.
Biciclot, que ha vist com la bicicleta passava de ser una afecció minoritària a veure com Barcelona l’adoptava com a transport públic i el turisme l’adoptava com un mecanisme per conèixer la ciutat lluny més a peu de carrer, emmarca el seu gran projecte en la màxima fundacional: “canviar el món a cop de pedal”.
1 comentari
Pingback: L'Ajuntament de Barcelona destinarà l'any vinent 5,3 milions al foment de l'Economia Social