Primera reunió entre el comitè d’empresa de Metro de Barcelona i la representació de l’empresa. Es tracta de la primera trobada des que la setmana passada la plantilla de l’empresa de transports va fer dos dies de vaga. Contra el que havia passat fins al moment, fonts laborals consideren que aquest cop s’han produït moviments en les posicions empresarials. No obstant això, les mateixes fonts no es volen definir i afirmen que duran les novetats a l’assemblea de treballadors que es farà demà passat.
Tot i que en el comitè d’empresa es manté una reserva gairebé absoluta, les fonts consultades expliquen que el punt en què s’han produït novetats és el de la contractació. En aquest àmbit empresa i treballadors no s’havien acostat. “Volíem un calendari per regularitzar la situació d’una part de la plantilla que està en situació molt precària”, expliquen. Fins ara quan es jubilava un treballador del Metro de Barcelona la norma era que només es podia rellevar en l’equivalent a un 75% de l’antic lloc de treball. Això vol dir que per quatre baixes es produïa la pèrdua d’una ocupació.
Els mecanismes que s’utilitzaven per a facilitar l’entrada de nous treballadors al Metro es basaven en substitucions. “Molts del que estan en situació de precarietat entren a treballar només els 3 mesos d’estiu substituint els que fan vacances, després poden incrementar o no la seva jornada”, asseguren.
En tota la negociació el que s’ha demanat des de la part sindical és pactar un calendari de regularitzacions. Això faria que els que actualment treballen en precari tinguessin clar que en els anys que es pactin entraran a l’empresa. En la resta dels assumptes hi ha també diferencies però no tant marcades.
Un punt controvertit és la durada del conveni, que l’empresa el voldria per un màxim de quatre anys i el els treballadors voldrien fer-lo d’any en any.
Pel que fa a l’apartat salarial els treballador no volen negociar un percentatge sinó que voldrien un increment lineal. La diferència és que si es fa segons el primer mecanisme, els salaris més alts reben més diners que els salaris més baixos. Però si es fa lineal el mecanisme és repartir una quantitat per cada treballador, de forma que amb la mateixa despesa les diferencies entre categories, almenys salarialment tendirien a disminuir.
El tercer punt nuclear de la plataforma dels treballadors no té un cost directament econòmic. Però pot tenir també la seva dificultat. Es tracta que els treballadors volen que els canvis organitzatius es discuteixin també amb la representació laboral.
No hi ha comentaris
Pingback: Les assemblees de treballadors de Metro decideixen fer vagues a partir del 2 d'abril