Els examinadors de la Direcció General de Tràfic (DGT), que fan vaga perquè no els han pagat el complement de destí promès des de fa deu anys, han considerat, «desafortunada i maliciosa» la idea segons la qual el Govern central prepararia militars per fer la seva feina, segons Sílvia Faja, portaveu de la UGT de Catalunya.
La vaga al sector se segueix majoritàriament. A Barcelona l’han feta entre un 92% i un 95%, cosa que suposa
Segons han publicat diversos mitjans, la DGT hauria pensat a utilitzar militar per complementar el servei d’examinadors de trànsit. En tot cas, dimarts hi ha una reunió entre la DGT i els treballadors i aquests pensen preguntar si és cert el que s’ha publicat. Cal recordar que els treballadors que realitzen els exàmens de conduir estan de vaga fins dimecres i tenen convocats 16 dies més d’aturades fins al 31 de juliol.
«Ningú ens ha dit res» diu la portaveu de la UGT. No obstant reconeix que «se sent parlar d’això, i quan se senten especulacions es pot dir allò de: ‘cuando el río suena agua lleva’». Feta la salvedat en el sentit que no hi ha comunicació oficial, Faja considera que fer sortir especulacions durant una vaga s’ha de considerar com a mínim una actitud desafortunada i maliciosa.
En relació amb el fet que potser el que el Govern del PP voldria seria buscar mecanismes per ampliar la plantilla d’examinadors, la responsable sindical considera que «és una obvietat que des del 2012 el Govern ha aplicat una política que no permetia la substitució dels treballadors de l’administració pública que es jubilen, i ara es veu que s’ha arribat a una situació difícil».
Militarització del servei públic
Els funcionaris que s’encarreguen de fer els exàmens de conduir consideren que no és fàcil substituir-los de manera immediata per civils o per militars. Segons la DGT hi hauria permís per crear 300 places d’examinadors. Tot i que en el futur es podrien plantejar oposicions obertes a tothom.
Els treballadors consideren que si el Govern central vol solucionar el problema causat per la seva política restrictiva en relació amb l’ocupació pública, el que ha de fer és convocar una Oferta Pública d’Ocupació i proveir les places que calgui.
En el fons els treballadors consideren que el Govern podria estar pensant a privatitzar el servei com ha passat en altres països europeus. En aquest sentit recorden que en els estats on s’ha privatitzat, treure’s el carnet de conduir és molt més car.
Tot i la falta de concreció de les mesures insinuades per la DGT, hi ha molt pocs precedents d’utilització de militars per substituir vaguistes. Un cas va afectar el metro de Madrid el 1976 quan el Govern de torn va militaritzar el servei per fer front a una vaga de treballadors. A Barcelona es va plantejar però no va tirar endavant una mesura semblant també a metro al març de 1979.