Multa històrica a Glovo. La Inspecció de Treball conclou que l’empresa ha fet ús de falsos autònoms i estableix una sanció de 78,9 milions d’euros que afecta 10.614 treballadors (8.331 a Barcelona i 2.283 a València).
El període en què s’ha investigat a l’empresa és des del 2018 fins a l’11 d’agost de 2021, abans que entrés en vigor la Llei Rider. La Inspecció de Treball assegura que l’empresa “no és una intermediària” i obliga a Glovo a regularitzar als treballadors, tal com ha confirmat la ministra de Treball, Yolanda Díaz que ha afegit que “el pes de la llei caurà sobre l’empresa, com ja ha caigut amb la Inspecció”.
La multa a Barcelona és de 39 milions d’euros, més 24 milions per cotitzacions no pagades a la Seguretat Social. A València, la infracció suposa 10,7 milions i 5,05 en cotitzacions i s’afegeix una sanció per obstrucció a la labor inspectora per valor de 2.500 euros. Díaz ha qualificat de “gravíssims” els fets i ha acusat a Glovo de “vulnerar” els drets laborals dels treballadors.
Des de l’empresa puntualitzen que “el període inspeccionat és previ a l’aplicació de la Llei Rider” i afirmen que “es tracta d’una resolució unilateral davant la qual l’empresa ha d’interposar al·legacions”.
CCOO de Catalunya destaca “el treball pioner, sindical i col·lectiu” que han coordinat perquè “Barcelona lideri la inspecció” i han anunciat que es presentaran com a part interessada en el procés sancionador.
Glovo es resisteix a canviar el model d’autònoms
El Tribunal Suprem declarava el 2020 que els repartidors eren falsos autònoms, tal com posteriorment va recollir la Llei Rider, que obligava de manera explícita a les empreses delivery a contractar als seus treballadors.
Des de la seva fundació el 2014, Glovo ha mantingut de manera majoritària un model d’autònoms que li ha suposat multes de 126,6 milions des de principis d’any: 84,4 milions en infraccions i 42,2 en cotitzacions a la Seguretat Social. A més del front laboral, també s’enfronta a investigacions de la Comissió Europea per pràctiques anticompetitives davant d’un possible repartiment il·legal del mercat europeu.
Altres empreses del sector han acceptat el canvi normatiu. Just Eat sempre ha tingut contractats als seus treballadors, tot i que també s’ha vist sancionat. D’altra banda, Uber Eats ha optat per la subcontractació i les últimes firmes que han arribat al mercat com Getir o Gorillas han fet una contractació directa dels treballadors. Deliveroo va decidir abandonar el mercat espanyol, ja que prescindir el model de falsos autònoms no li sortia rendible.