Canvi important a Transports Metropolitans de Barcelona. Els consells d’administració de les dues empreses que formen el grup: Ferrocarril Metropolità de Barcelona, SA (Metro), i Transports de Barcelona, SA (Autobusos), han escollit Gerardo Lerxundi com a nou conseller delegat en substitució d’Enric Cañas Alonso. Els canvis s’han fet a proposta de la presidenta de TMB i regidora responsable de mobilitat de Barcelona, Rosa Alarcón.
Abans del canvi de Cañas, la màxima responsable de TMB va propiciar una altra baixa que mostrava la nova visió de Rosa Alarcón, militant del PSC, partit soci dels Comuns en el Govern de Barcelona. La direcció de TMB va amortitzar el càrrec d’adjunt del conseller delegat, ocupat per Pau Noy. Tant Cañas com Noy eren considerats propers a Iniciativa per Catalunya (ICV).
El canvi de Cañas, i Noy, per Lerxundi, un enginyer de professió, de perfil tècnic, es considera en fonts properes al comitè d’empresa de Metro, com la substitució de dues persones properes al partit ecosocialista, ara integrat als comuns, per un expert sense una militància política coneguda.
Substituir dos alts càrrecs per un tècnic té també una lectura en el relliscós contenciós que la direcció de TMB manté amb els comitès d’empresa de les dues companyies públiques de transport. Diverses organitzacions sindicals van pledejar per aconseguir saber quins eren els salaris de la cúpula directiva de la societat de transport públic i en el cas de Noy, El sindicat CGT el va denunciar el 2016 davant la Inspecció de Treball de Catalunya, ja que considerava que el tècnic gaudia d’un contracte “VIP” per estar fora de conveni.
Acusacions d’intransigència
Els diferents sindicats que formen part del comitè d’empresa de Metro havien assenyalat Enric Cañas com una persona que amb la seva intransigència havia provocat l’onada de vagues que van sacsejar Barcelona durant l’anterior mandat de Mercedes Vidal com a màxima responsable de TMB. Vidal, que no es va presentar a les darreres eleccions, forma part d’Esquerra Unida i Alternativa (EUiA).
Els treballadors de Metro i Autobusos de Barcelona han rebut una carta de Lerxundi, coincidint amb el seu nomenament. En mitjans sindicals s’interpreta el gest com un acte de bona voluntat en la nova etapa.
Cal recordar que durant el mandat de Mercedes Vidal, Cañas i Noy, la falta de diàleg efectiu va desembocar en diverses vagues que van afectar la ciutadania de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). En aquell moment el sindicat majoritari al comitè de Metro era CGT de Catalunya. Les eleccions sindicals van propiciar un canvi en aquest àmbit, i ara és UGT el sindicat que té el nombre més alt de delegats a Metro. Just quan es va formar el nou govern de Barcelona, el comitè de Metro va fer un comunicat en el qual donava un període de gràcia de 90 dies al nou consistori per reobrir les negociacions. Un cop superat aquest lapse de temps, les assemblees de treballadors de Metro van decidir denunciar el conveni col·lectiu i obrir contactes per renovar l’acord laboral. El canvi del conseller delegat podria ajudar al fet que el diàleg sigui més fluid.