A partir de dilluns 14 de setembre la porta davantera dels autobusos de TMB torna a estar habilitada per a l’entrada de passatgers com abans de la crisi sanitària. S’acaba així la restricció implantada el 14 de març, en el moment de declarar-se l’estat d’alarma, quan per prevenir contagis es va establir una separació provisional, primer amb cintes adhesives i més tard amb làmines de plàstic, per distanciar el lloc de conducció de l’espai ocupat pel passatge, i es va establir la segona porta com a accés als vehicles. Des de TMB i des de l’Ajuntament de Barcelona defensen que aquesta mesura, junt amb d’altres de tipus higiènic, ha permès mantenir en funcionament el servei d’autobús i alhora protegir la salut dels treballadors i frenar l’extensió de la Covid-19.
Ara, davant dels canvis que ha dut amb si l’inici del nou curs, la secció sindical de la UGT a Transports de Barcelona indica que obrir la porta davantera dels autobusos augmenta el risc de contagi per als conductors. A més a més, durant aquests mesos de pandèmia es queixen que la secció sindical de la UGT ha sol·licitat reiteradament a la comissió permanent Covid-19, creada des de la direcció amb el comitè d’empresa per tractar els temes corresponents sobre la situació actual, que es prengui la temperatura a la plantilla en el moment d’entrar al lloc de treball per a la seguretat i la prevenció de possibles contagis. La resposta que ha donat la direcció al sindicat és que valorarien aquesta mesura, però sempre advertint que podria atemptar la intimitat del treballadors. Des del sindicat denuncien que fa 4 mesos que no reben una resposta clara.
En aquesta línia, hi ha mesures que com explica Roman Montorio, membre del comitè de seguretat i salut de la UGT TB, «no s’entenen». I és que la negativa de la direcció de prendre la temperatura a la plantilla va dirigida només als conductors, ja que als companys que es troben al centre de control d’autobusos sí que se’ls hi pren la temperatura.
Bàsicament el sindicat denuncia que amb la tornada a les escoles, «la direcció de l’empresa posa per damunt de tot la qüestió econòmica i redueix els mitjans de seguretat de la plantilla i dels usuaris, obligant sense consens a obrir la part davantera dels autobusos, augmentant el risc de contagi, tot i la instal·lació de mampares, ja que no es podrà mantenir la distància de seguretat amb el passatge». Donat que el conductor o la conductora de l’autobús pot estar fins a 8 hores dins de l’autobús, aquesta mesura no té el consentiment del comitè de seguretat i salut.
«Mentre que hi hagut un augment considerable d’usuaris, les mesures de seguretat han baixat. Entrant per la porta de davant les distàncies són baixes», denuncia Montorio. A banda de les distàncies, la mampara que divideix no és totalment tancada, ja que segueix tenint una finestreta de comunicació. Si bé no es venen bitllets dalt de l’autobús, l’empresa si que obliga als conductors a seguir efectuant els bescanvis si són necessaris. «És el mateix que l’intercanvi de material entre usuari i conductor sigui un bitllet o un cartró i això és el què no entenem i del què estem totalment en contra», apunta Montorio.
Un altre element nou és l’existència d’un adhesiu a la plataforma del costat del conductor prohibint l’estacionament del passatge en aquesta zona. Montorio creu que aquesta mesura no és vàlida en el moment que sovint hi ha excés de passatge i és gairebé impossible que no hi hagi ningú a prop del conductor. Des del sindicat, com trasllada Montorio, creuen que «l’obertura de la porta de davant serveix per traslladar una certa seguretat a l’usuari» però des de UGT creuen que «aquesta falsa sensació de seguretat fa que s’aixequi l’estar alerta».
Per tots aquests motius, si la direcció no recondueix la situació, des de la secció sindical es plantegen dur a Inspecció de Treball la negativa a prendre la temperatura i també la poca seguretat que els hi transmeten les pantalles instal·lades. De fet, han indicat que prendran les mesures jurídiques necessàries, «sense descartar demandar la direcció de l’empresa per danys i perjudicis pels treballadors o treballadores que es contagiïn de Covid-19 en el seu lloc de treball».
Mantenir les mesures entre els usuaris i aïllar els conductors
Amb l’obertura de la porta de davant dels autobusos, des de la direcció de TMB, amb la regidora Rosa Alarcón al capdavant, han volgut recordar les mesures d’autoprotecció: ús de la mascareta, rentat de mans i planificació del viatge. Així, Alarcón ha demanat que es faci ús de la tecnologia per saber les hores de pas i no forçar les esperes i també que s’evitin les hores de màxima afluència.
En les mateixes declaracions Alarcón ha dit que creuen que «no hi haurà els mateixos usuaris que fa un any» però han posat la mateixa oferta «justament per evitar les aglomeracions». Per altra banda, va afirmar que no hi ha hagut aglomeracions en tot l’estiu més enllà d’algun dia puntual on es van donar incidències.
Les noves mesures als autobusos també mantenen la impossibilitat de comprar el bitllet senzill dalt de l’autobús. Una mesura que sembla que ha arribat per quedar-se. Per Alarcón totes les facilitats que es donen per la seva compra són més que suficients per no tornar a haver de vendre en metàl·lic els bitllets a bord.
Aquesta mesura ajuda a evitar el contacte amb els conductors que disposaran d’unes noves separacions transparents, de policarbonat o de vidre, que s’adapten a la forma de la porta del conductor, al pupitre, la màquina validadora i a la resta d’equipament present en cada model d’autobús. Tot i així, sindicats com la UGT consideren que obrir la porta de davant i tenir un accés més directe al xofer és una mesura imprudent.
Tot i aquestes separacions no aprovades pels sindicats, amb l’habilitació de la porta davantera, l’ús de la mascareta continuarà sent voluntari per part dels conductors mentre estan conduint. D’acord amb la normativa establerta per la Generalitat per a la gestió de la Covid-19, el personal del servei públic de transport no està obligat a portar mascareta durant el període de conducció sempre que estigui sol en els habitacles destinats a tal fi, que hauran d’estar convenientment protegits.
Per últim, des de l’empresa defensen que els vehicles es desinfecten diàriament a les cotxeres i que els conductors compten amb productes per higienitzar l’espai de treball i les mans durant la jornada de treball, «producte que utilitzaran després de cada gestió que impliqui intercanvi d’objectes».