La direcció de Seat ha comunicat al comitè d’empresa la seva intenció d’aturar la producció amb un Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació per a totes les factories de l’empresa a Catalunya. La mesura afectaria els 14.800 operaris Els treballadors afectats són de les plantes de Martorell i Zona Franca, el centre tècnic, el centre de recanvis i la fàbrica de caixes de canvi del Prat. Abans de l’ERTO de Seat, la Generalitat ja havia rebut 70 expedients de regulació temporal d’ocupació per la crisi del coronavirus que afecten 3.600 treballadors, segons el Departament de Treball.
La companyia automotriu ha presentat als representants dels treballadors la proposta d’ERTO. Segons Matias Carnero, president del comitè d’empresa i membre de la direcció de la UGT de Catalunya, la durada de la mesura podria arribar a cinc o sis setmanes. En declaracions a RAC1, el dirigent sindical s’ha referit al fet que l’empresa es planteja l’aturada de la producció d’acord amb diverses circumstàncies, la més important de les quals és l’aparició del coronavirus. En aquest sentit, un fet que ha tingut un pes important en la resolució del cas ha estat que un dels proveïdors de la societat està afectat pel bloqueig que pateix per estar ubicat a la conca d’Òdena.
Des de la banda sindical s’afirma que ara s’obre un període de negociació amb l’empresa en el qual es vol que els treballadors que hagin de parar de treballar mantinguin fins a un 90% del salari que tindrien treballant. A més, s’intentarà fer valdre la flexibilitat pactada en el grup, cosa que permetria absorbir la bossa d’hores fixada per afrontar situacions excepcionals com la que afecta Catalunya i Espanya.
l’ERTO, presentat per Seat es fa per motius de “força major” i per “contribuir a la contenció de virus i per protegir de manera addicional la salut de treballadors”. La mesura estarà en vigor des de la interrupció de l’activitat fins que “les circumstàncies permetin” tornar a treballar “amb normalitat”. El Comitè Executiu de la companyia ha acordat complementar la prestació per desocupació de l’ERTO fins al 80% del salari de cada treballador. No obstant això, aquesta és la posició de l’empresa.
La filial espanyola de Volskwagen estudiarà “de manera continuada” la necessitat de personal en cada centre de treball i mantindrà un conjunt de persones que permeti assegurar “la continuïtat del negoci” durant aquest període i reprendre l’activitat com més aviat millor. Els treballadors que no hagin d’interrompre la seva activitat laboral i puguin desenvolupar el treball a distància, podran fer teletreball.
La companyia ha donat un “permís retribuït” a totes les treballadores embarassades, que cobraran la totalitat del salari. L’empresa també ha garantit tot el salari als empleats que hagin de fer quarantena per haver estat en contacte amb persones amb un resultat positiu i totes aquelles persones confinades a Igualada. Aquestes persones no es veuran afectades pet l’ERTO fins a la finalització del confinament.