La vaga que realitzen des de dilluns els treballadors i treballadores de l’empresa Ferrovial Servícios a Bordo, que tenen cura dels serveis de restauració de diversos trens, és pràcticament total a Catalunya. Es nota per una banda, en les constants manifestacions i xiulades que a Barcelona es poden veure a l’Estació de Sants, i de l’altra per la incidència en els trens.
Cristóbal Cobo, portaveu de CCOO, explica: “perquè la gent es ací una idea, cada día surten 34 Aves des de Barcelona cap a Madrid. Abans de la vaga a cada tren hi anaven 3 o 4 persones que s’encarregaven d’atendre la restauració i aspectes com repartir cascs als viatgers per poder veure pel·lícules. Ara només hi ha personal per atendre aquests requeriments en 4 o màxim 5 trens. I en aquests casos és una persona amb contracte temporal”.
Això passa, afirmen les fonts consultades a les principals línies de tren del conjunt de l’Estat. A les que tenen arribada o sortida a Barcelona i que es comuniquen amb altres parts d’Espanya que no són Madrid la tònica és semblant. “Com a màxim la persona que ha de treballar pot repartir els cascs i, en algun cas no pot ni facilitar aigua als passatgers”, afirmen els sindicalistes.
La vaga té com a motiu el bloqueig total de les negociacions per part de l’empresa Ferrovial, qui també ha comunicat la seva decisió unilateral de deixar d’aplicar el conveni col·lectiu, deixant la totalitat de la plantilla sense un marc legal que reguli les seves relacions laborals.
El president de Renfe mostra interès a mediar
Ferrovial ha aplicat el conveni col·lectiu de manera arbitrària, segons els sindicats, amb posicionaments unilaterals i restrictius, tot generant un efecte desregulador de les condicions sociolaborals de la plantilla. Aquest fet redueix considerablement els marges de negociació. El personal temporal ja ha començat a patir els efectes negatius de la inaplicació del conveni.
A més, l’empresa ha optat per obrir el període de consultes per dur a terme un expedient de regulació temporal d’ocupació al·legant causes organitzatives i productives. L’ERTE afecta un total de 452 treballadors i treballadores, amb una durada màxima fins al 30 de novembre de 2019. La mesura proposada té incidència desigual quant al volum d’afectats per centre de treball, així com en el percentatge de reducció de jornada i salari amb caràcter individual.
L’èxit de la vaga, i la seva repercussió entre l’opinió pública ha fet que després d’una manifestació de treballadors esdevinguda a Madrid, el president de Renfe, Juan Alfaro, que va rebre als sindicalistes manifestés la seva voluntat de fer de mitjancer per intentar aturar el conflicte. La vaga es mantindrà si no hi ha canvis fins finalitzar la setmana.
Darrere de Ferrovial Servícios a Bordo hi ha una de les fortunes més grans de l’Estat Espanyol, la que representa la família Del Pino. Segons la llista Forbes, que recopila les grans fortunes mundials, l’any 2015 el grup Del Pino representava la segona família més rica d’Espanya i es considerava que controla una fortuna de més de 8.600 milions. Només quedava per davant el propietari de Zara, Amáncio Ortega.