Amb l’entrada en vigor del Reial Decret 659/2023, el sistema de la Formació Professional inicia un camí cap a una transformació que la porta a ser concebuda i desenvolupada en clau de Sistema. El Reial Decret desenvolupa la Llei Orgànica 3/2022 d’ordenació i integració de la Formació Professional i comporta una sèrie de canvis sistèmics i estructurals importants en la seva organització, molts dels quals, en l’àmbit educatiu (els Graus D) s’implementaran a partir del proper curs 2023-24.
Una de les novetats, que ha estat en el debat les darreres setmanes, té a veure amb el procés d’assignació de places als cicles formatius, qüestió no menor si tenim en compte les persones que han quedat sense la plaça desitjada els darrers anys.
Fa uns dies coneixíem com s’ha resolt, a través de la Resolució EDU/465/2024, de 22 de febrer, per la qual s’aproven les normes de preinscripció i matrícula d’alumnes als centres del Servei d’Educació de Catalunya i altres centres educatius, en els diversos ensenyaments sostinguts amb fons públics, per al curs 2024-2025.
Així veiem amb un pas en la direcció correcta en l’increment de la reserva de places al Grau Superior per a les persones que provenen de cursar un Grau Mitjà, resolent, en bona part, l’ampli desequilibri existent fins a l’actualitat entre les vies d’accés al Grau Superior, de les persones de Grau Mitjà i les de Batxillerat, que fins ara es trobaven en un 20% de places per a les primeres i un 60% per a les segones, i passant, a partir del curs vinent, al 36% i el 44% respectivament.
Aquesta modificació tindrà un impacte positiu i estimularà la continuïtat de l’itinerari formatiu de les persones que han finalitzat un Grau Mitjà, al mateix temps que reforça la via de la formació professional en la qualificació superior.
Entenem que s’haurien d’equilibrar ambdues vies per, si més no, equiparar les condicions d’accés a la continuïtat formativa. Queda camí per recórrer
Tanmateix, si bé l’ampli desequilibri en les vies d’accés als cicles de Grau Superior existent fins ara s’ha començat a resoldre amb l’actual modificació, cal reconèixer que es manté la preponderància en l’accés a la via del Batxillerat per sobre de la del Grau Mitjà, quan entenem que s’haurien d’equilibrar ambdues vies per, si més no, equiparar les condicions d’accés a la continuïtat formativa. En aquest sentit, si bé aquest curs és un pas important, encara queda camí per recórrer i ajustar progressivament el procediment, amb l’objectiu que les persones puguin prosseguir els seus itineraris de qualificació professional.
D’altra banda, és també rellevant la reserva de places a les persones que han cursat un Grau C (certificat professional), especialment en el marc integrat de Formació Professional, que ha de garantir i donar resposta al dret a la formació, facilitant l’accés als recursos més adequats i amb una oferta formativa suficient i ajustada a les necessitats del mercat de treball. En aquest sentit, els reajustaments de l’oferta de places formatives que derivaran de l’Informe de Prospectiva de l’Agència FPCAT, precisen, entre d’altres, d’una racionalització de recursos que ha d’aprofitar tota la capacitat dels centres que conformen el Sistema, potenciant la col·laboració público-privada per donar la millor i més ajustada resposta a les necessitats formatives del país.
L’entrada Més qualitat i consens en les convocatòries d’FP ha aparegut primer a El Diari de l’FP.