Les videotrucades, pràctica habitual amb la pandèmia, redueixen la creativitat, segons un estudi publicat a la revista Nature. Amb l’arribada de la COVID-19, la digitalització en l’àmbit laboral es va accelerar per sortejar el confinament. El teletreball i les videoconferències, mecanismes molt nous per a molts, sembla que d’una manera o una altra han arribat per a quedar-se.
Melanie Brucks (Colúmbia) i Jonathan Levav (Stanford) en un estudi amb 1490 enginyers, els van emparellar a l’atzar perquè durant una hora generessin idees per a nous productes. Un cop les tinguessin, havien d’escollir la millor. Els equips que es van comunicar amb per videoconferència van crear 7,43 idees mentre que els que ho van fer presencialment van generar-ne 8,58. A més, les del primer grup eren menys disruptives i originals. En un altre experiment amb 602 persones i amb els mateixos objectius, es va tornar a dividir als assistents virtualment i en persona. Aquest cop, els espais estaven adaptats amb material d’oficina i es va fer un seguiment dels punts on els participants fixaven l’atenció visual. Els resultats es van repetir, les videoconferències reduïen la creativitat.
Els investigadors es van fixar que quan les trobades eren amb pantalles, els assistents es fixaven més en l’altra persona i menys en l’entorn. Per tant, es produeix un tancament del focus visual que reduiria el pensament creatiu i la capacitat de crear idees. Els resultats mostren que en la capacitat per a escollir la millor idea la comunicació virtual és més efectiva. Tot i així, Juan Ramón Barrada, psicòleg de l’Àrea de Metodologia de les Ciències del Comportament de la Universitat de Saragossa, afirma que considerar que la diferència de resultats ve produïda per la mirada és massa especulatiu. També, assegura que si a través de les videotrucades es creen menys idees “és més probable que hi hagi major capacitat per escollir-ne la millor”. A més, afegeix que les reunions online, més desconegudes per a la majoria, generen més confusió per la menor capacitat en la manipulació.
Per tant, la investigació extreu conclusions útils per a l’organització de les empreses, amb una diversitat de formats de les reunions segons els objectius. Tanmateix, les videoconferències també tenen una millor rendibilitat econòmica i temporal, de manera que els models híbrids es plantegen com la millor opció. És el cas d’Eurofirms, on l’Albert Puig, tècnic de recursos humans, afirma que les reunions s’intenten fer presencialment “ja que hi ha millor comunicació i fluïdesa en les idees”. No obstant, l’empresa té un model híbrid i un cop a la setmana treballen des de casa.