A principis de juliol, els treballadors de la concessionària SACYR, qui té la gestió de la neteja a les terminals T1 i T2 i oficines centrals d’AENA a l’Aeroport Josep Tarradellas-Barcelona-El Prat, convocaven una primera jornada de vaga que començava el dia 2 de juliol i fins a una sèrie de sis dies més per exigir que aixequin els ERTO que afectaven aleshores el 75% de la plantilla i ara encara al 50%.
Ara, dos mesos després i només amb un 25% més de la plantilla treballant, hi haurà encara una altra jornada de vaga. I és que les treballadores dels serveis de neteja de les terminals T1 i T2 porten des del mes de març de 2020 en ERTO derivat de la situació creada per la COVID-19. Al llarg de tot aquest temps, el comitè ha fet trasllat en nombroses ocasions a AENA i l’empresa SACYR de la sobrecàrrega de treball que pateixen i han demanat una major desafecció de persones actualment en ERTO. Ho han fet entenent la reactivació de les dues terminals de l’aeroport que actualment estan en percentatges d’activitat superiors als de persones desafectades del total de la plantilla.
Sobrecàrregues de treball al 50% de la plantilla desafectada
La plantilla ha fet tres mediacions amb l’empresa a través del Departament de Treball però els resultats no arriben. També, com explica Jesús González, Secretari General S.I. Construcció i Serveis del Baix Llobregat, l’Alt Penedès, el Garraf, Anoia de CCOO, també han arribat a reunir-se amb la directora de l’aeroport,
A causa de la constant negativa tant de l’empresa adjudicatària SACYR com de la pròpia AENA a fer una previsió de la càrrega de treball que no tingui com a conseqüència, segons el comitè d’empresa, la sobrecàrrega constant de les treballadores, així com una estratègia de reducció de llocs de treball encoberta, aquest va decidir convocar una vaga intermitent. Els dies triats van ser el 2 i el 16 de juliol, el 13 d’agost, dia que finalment va ser desconvocat, el 3 i el 16 de setembre i el 8 d’octubre. Per ara, no sembla que cap d’aquestes dates s’hagi de desconvocar perquè com diuen: “l’activitat de l’aeroport es recupera, però la plantilla de neteja continuem sense reincorporar-nos”.
Ja a principis de juliol, amb l’anunci de la convocatòria d’aquestes vagues intermitents, González afirmava que durant el mes de maig l’Aeroport va acollir 851.000 passatgers. “Els ritmes i les ràtios de treball són enormes i els treballadors estan desbordats perquè, a més, comptant que s’ha de fer neteja específica per la covid, no es treballa de la mateixa manera”, explicava. González veu que aquí hi ha una reducció de plantilla encoberta: “al març passat podria tenir sentit però no ara… Com a mínim hauria d’haver una plantilla proporcional al nivell d’activitat i no estar per sota del 50% i per la pandèmia”.
Així, des de CCOO denunciaven el sobreesforç i l’estrès a què es veu sotmesa una plantilla que ha d’afrontar la neteja en uns recorreguts sobredimensionats. La insuficiència de personal comporta una neteja deficient que afecta la qualitat i la desinfecció de les zones en un moment que encara no s’ha superat la pandèmia per covid, suposant un risc, tant per als mateixos treballadors i treballadores com per als mateixos usuaris. I és que si bé es va contractar als anomenats reforç Covid, aquests es dediquen a fer exteriors i no fan la neteja ordinària de les terminals, explicava González.
Contra una empresa inamobible
Amb tot, des de CCOO de Catalunya entenen que AENA i SACYR volen millorar el seu compte de resultats a costa de la salut de les treballadores i treballadors i la dels usuaris de l’aeroport. A més, volen recordar que “les administracions han d’estar adreçades a preservar l’interès general i no a defensar els interessos propis o de les empreses”. Denuncien i denunciaran també que els serveis mínims – “les competències sobre qualsevol tema d’Aena i aeroports venen des de Madrid no des de la Generalitat” – siguin del 100%. En aquest sentit, per denunciar tots aquests fets, convoquen a una concentració per aquest divendres 3 de setembre a la Plaça Sant Jaume.
L’objectiu de les jornades de vaga, al juliol i ara, i d’aquesta concentració, és que SACYR desafecti a un nombre de treballadors i treballadores proporcional a l’increment de treball i facturació, preservant d’aquesta manera unes condicions de treball dignes i la salut tant de la plantilla de SACYR com de la resta de persones que treballen o són usuàries de l’aeroport. Entenent que si l’estratègia de mobilitzar-se al lloc de treball, com han fet fins ara, ja no funciona, ho hauran de canviar, i és per això que es trobaran a Sant Jaume. “Podem entendre el tema de la seguretat Covid, però precisament per això és important rebaixar les altes càrregues de treball i veure que és inhumà estar 17 mesos en un ERTO perdent el 30% del teu salari…”, apunta González.
Amb tot, les conclusions per al comitè d’empresa segons González són que “és necessari que la plantilla estigui treballant perquè hi ha una necessitat objectiva, l’activitat s’ha recuperat i s’està allargant tot per un motiu purament econòmic doncs la plantilla l’està sustentant un 50% l’estat i la resta està sobrecarregada de treball i en unes condicions que no són dignes”.