«Hem decidit que la vaga la farem pas a pas. A Catalunya la convocatòria afecta els cinc centres de producció, però per ser més efectius hem acordat iniciar l’aturada a Montcada i Reixac, perquè sabem que des d’aquestes instal·lacions es forneixen de peces indispensables la resta de les plantes». Així explica Miguel Ángel Boizas, dirigent de CCOO i membre de CCOO, les primeres hores de la vaga indefinida dels treballadors de Nissan.
Els treballadors de Nissan han iniciat una vaga per reclamar que l’empresa es comprometi a mantenir l’activitat industrial. Després de negociacions prèvies i davant la falta de concreció per part de la direcció han decidit fer vaga indefinida a partir del 4 de maig. Una vaga enmig d’un estat d’alarma.
«Hem començat per Montcada perquè és un centre petit. Hem fet també piquets petits, a causa de la situació d’epidèmia. Els fem tots complint les mesures de seguretat, amb mascaretes i la distància correcta. S’han convocat peites assemblees a les portes del centre cada 45 minuts, i no hi ha hagut problemes, els companys tenen clar que cal parar», diu Boizas. No hi ha hagut, tot i estar en estat d’alarma, cap incident. O potser si, un de molt petit, la Guàrdia Urbana de Montcada ha estat avisada perquè els automòbils obstruïen un gual de l’empresa.
D’acord amb el que havia decidit el comitè de vaga, s’ha deixat entrar a treballar els operaris designats com a serveis mínims i els de manteniment. A aquesta instal·lació de Montcada hi ha les premses industrials que han de tenir un manteniment acurat per evitar perjudicis importants per a la producció i per la salut dels treballadors.
Caixa de resistència
«Hem hagut d’utilitzar mecanismes de vaga d’abans”, explica Boizas. Un d’ells ha estat la creació d’una caixa de resistència a la qual cotitzen els operaris que han de treballar i que serveix per compensar els que fan les aturades.
Com que la vaga és indefinida i hi podria haver problemes si s’intenta aturar la producció a la planta de la Zona Franca, on tot i la situació d’ERTO l’empresa ha mobilitzat uns 700 treballadors per finalitzar la producció d’un model Pick-up per a Mercedes, s’ha optat per no fer-hi concentracions ni grans aglomeracions i així evitar possibles problemes de salut i també incidents. Qui més i millor coneix el sistema de producció d’una empresa són els seus treballadors. Ells saben que Zona Franca haurà de parar si li falten peces i components essencials que es produeixen a Montcada. I Montcada està aturada.
Abans de l’aturada provocada per l’epidèmia, la fàbrica de la Zona Franca només funcionava al 30% de la seva capacitat de producció. A finals de l’any passat, l’empresa va comunicar la pèrdua d’un model, la pick-up X Class de Mercedes, i la reducció de la producció de la furgoneta e-NV200. La direcció europea va assegurar que l’informe sobre la viabilitat de l’empresa no es faria públic abans de l’estiu. Aquesta actitud va causar un gran malestar a la plantilla que va iniciar un seguit de mobilitzacions que van quedar aturades per l’aparició de la pandèmia i la negociació d’un ERTO de sis mesos amb la direcció. Ha estat la intenció de reprendre l’activitat a partir del 4 de maig, però només en una línia de producció el que ha encès els ànims dels treballadors, que han declarat vaga.
Al grup Nissan hi treballen a Espanya unes 25.000 persones entre operaris directes i indirectes, la planta de la Zona Franca de Barcelona és la que té més operaris directes, tot i la sortida de 600 operaris en l’últim expedient de regulació d’ocupació pactat amb els treballadors.