Els treballadors de Nissan fa temps que ho temen. Aquest dijous, 14 de maig ha estat el diari japonès Nikkei, qui s’ha fet ressò d’un rumor que feia temps que circulava. El rotatiu afirma que Nissan hauria decidit tancar la planta de Barcelona i endur-se la producció cap a una factoria de Renault a França. Nissan forma part d’una aliança industrial junt amb Mitsubishi i Renault.
La fàbrica que Nissan té a la Zona Franca fa temps que pateix problemes de càrrega de feina. Es calcula que només produeix a un 30% de la seva capacitat. Per reclamar que s’adjudiqui la construcció de nous models la plantilla va decidir fa poc, cridar a la vaga indefinida. Ho ha fet mentre els operaris havien estat enviats a casa per un Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO), per força major, que l’empresa va justificar pel risc de contagi del Covid-19.
En un comunicat d’urgència, el comitè d’empresa de Nissan ha explicat que des de fa temps se sap que la multinacional farà pública la seva posició sobre el futur de la planta de Barcelona el 28 de maig vinent. Per tant, afirma: “Des del Comitè d’Empresa, no podem, ni hem de fer-nos ressò, ni fer d’altaveu, de filtracions ni rumors, de manera que tampoc compartim, declaracions de representants sindicals d’altres centres d’Espanya i que posen en dubte el nostre futur”.
Els representants dels treballadors continuen afirmant en la nota feta pública: “Aquesta notícia pot ser certa, o pot ser un intent més de desestabilització, tant de les converses que s’estan mantenint entre els governs i Nissan, com de les mobilitzacions que estem duent a terme els treballadors / es de tots els centres de Nissan.
És per això que des del *Comitè d’Empresa, exigim el desmentiment immediat d’aquesta notícia si no és així Nissan demostraria, una vegada més que, s’està rient, no només ja dels seus treballadors / es sinó de les administracions, tant catalanes com espanyoles.”.
Els operaris del conjunt del grup Nissan a Catalunya i a Espanya fa mesos que s’ensumen una operació que podria suposar una dràstica retallada de l’ocupació. Per això van engegar a finals de 2019 manifestacions per reclamar a la direcció del consorci un compromís en relació amb la permanència o no a Espanya.
Precisament, el departament de Treball de la Generalitat, que presideix el conseller Chakir el Homrani ha convocat, aquest divendres, el comitè d’empresa de Nissan per intercanviar informació. El Govern central i la Generalitat havien elaborat una proposta dirigida als responsables de la multinacional amb el ferm propòsit d’ajudar al manteniment de l’empresa a Catalunya i a Espanya. Se sap que tot i els esforços de les administracions, la direcció local de Nissan no ha comunicat fins avui cap resposta als responsables dels governs espanyol i català.
Promeses incomplides
Nissan va fer una reestructuració de personal l’any passat. Van sortir de l’empresa uns 600 treballadors. Es va fer amb un acord amb els representants dels operaris. La reducció de personal era la condició que el grup japonès havia posat per accedir a fer una forta inversió a Barcelona. El cost de l’operació era de 7.000 milions i amb ells es posaria en marxa una nova planta de pintures que permetria complir els durs requisits mediambientals de la Unió Europea (UE) i, de pas asseguraria la continuïtat de la planta de Zona Franca.
Els treballadors van ser molt reticents a acceptar el tracte perquè recordaven que els anys anteriors havien fet grans esforços per aconseguir que el grup destinés a Barcelona nous models que servissin per assegurar la continuïtat de l’empresa. I recordaven també que les renuncies fetes no havien comportat que la direcció acomplís mai les seves promeses. Si el rumor de tancament es fa oficial seria una nova decepció en aquest llarg compte.
La part social assegura que la direcció de Nissan Iberia amb prou feines facilita informació i alerta que estan en risc més de 3.000 llocs de treball directes i 20.000 indirectes.
Per la banda social, UGT-Fica ha exigit a l’empresa un pla que garanteixi el futur industrial tant dels propis centres de treball de Nissan com el de les plantes de proveïdors. Per la seva banda, el secretari general de CCOO, Unai Sordo, va demanar dilluns passat al president del govern espanyol, Pedro Sánchez, en el marc del pacte per prorrogar els ERTO, que busqués la implicació de Renault per evitar el tancament de les plantes catalanes de la firma asiàtica.