Els treballadors de Nissan, que avui enceten el seu tercer dia de vaga indefinida, consideren que la planta de Zona Franca podria quedar aturada durant la jornada d’avui per manca de peces. L’aturada, segons el comitè d’empresa té un seguiment gairebé absolut.
Miguel Ángel Boiza, dirigent de CCOO i membre del comitè d’empresa, explica que “no sabem què passarà quan les cadenes quedin sense peces, perquè això no serà culpa dels companys que han estat convocats per l’empresa”. El segon dia de la vaga han començat a notar-se desabastiments. Cal recordar que la plantilla de Nissan havia pactat un Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO), i que la direcció de la companyia va tornar a convocar treballadors a la feina per acabar una comanda d’automòbils tipus Pick-Up, de la marca Mercedes. Davant d’aquesta crida el comitè d’empresa va cridar a la vaga, ja que considerava que mentre la direcció no aclaria el futur industrial de les factories del grup a Catalunya i a Espanya, sí que cridava la gent per donar sortida petites sèries de cotxes, cosa que consideraven una falta de respecte a un col·lectiu que sempre ha fet grans sacrificis quan els hi han demanat.
La vaga ha estat molt pensada pels treballadors. Aturant la planta d’estampació de Montcada i Reixac, indirectament aturen la resta de factories del grup a Espanya, especialment la de la Zona Franca. Per tant, amb un esforç molt mesurat els treballadors poden aconseguir aturar la producció del grup.
Conflicte al grup
La direcció del grup Nissan, que no ha aclarit formalment què pensa fer amb les factories que té a Barcelona, sembla que té coll avall que al juny, la direcció de la multinacional decidirà clausurar les plantes que té a l’Estat espanyol.
Nissan forma part d’una aliança industrial amb Renault, que a Europa i a Espanya té una gran presència industrial. Per tant, tancar plantes al nostre país no tindria una gran repercussió per al grup. Davant d’això, el secretari general de CCOO a Catalunya, Javier Pacheco, que és també treballador de Nissan, ha dit en alguns actes públics que donada la integració de Nissan i Renault, un anunci de tancament podria ser respost pels treballadors de manera que els components que, per exemple es fan a Montcada per a Renault no es fessin a causa d’una vaga, que podria afectar també, afirmen fonts laborals consultades a una planta de furgonetes que Renault té a França i que s’abasteix de peces fetes a Catalunya.
Els sindicalistes esperen que els contactes al màxim nivell entre els directius de la multinacional i les autoritats catalanes i espanyoles convencin els japonesos de mantenir la seva presència a Catalunya i Espanya. Si això no es produeix, es pot preparar una confrontació de la qual el conflicte actual seria només una primera batalla.