Organitzacions sindicals i de defensa d’un transport públic com el taxi han presentat denuncies a Inspecció de Treball a a tot l¡Estat contra el que consideren pràctiques il·lícites de grans multinacionals com Cabify i Uber. L’acció s’ha fet de manera coordinada a diversos indrets. A Barcelona han estat la Intersindical Alternativa de Catalunya (IAC) i Taxi Project les que han liderat la denuncia. Els motius són que, en el cas de Cabify, els conductors són obligats a fer 20 hores més que se sumen a les 40 habituals. A més, d’infraccions relatives a la protecció de dades i a la intimitat dels conductors perquè tant clients com conductors tenen accés, afirmen, al número de telèfon corresponent.
La denúncia principal ha estat confeccionada pel Col·lectiu Ronda, a instàncies de la IAC, que al seu torn ha recollit la informació proporcionada per conductors que a Barcelona treballen per a Cabify. Segons el text presentat, els conductors han de treballar 20 hores setmanals afegides a les 40 hores de jornada setmanal ordinària, en què Cabify i les empreses que operen sota el seu paraigua obliguen els conductors de vehicles amb llicències de Vehicle de Turisme amb Conductor (VTC), a romandre a disponibilitat de l’empresa per atendre els possibles requeriments i serveis. Segons s’afirma, Cabify pretén compensar aquest excés de jornada que vulnera de forma evident la limitació de el temps màxim de treball mitjançant l’abonament d’un plus per un import de tan sols 8 euros mensuals. Aquesta exigència vulnera el dret al descans i al lleure dels treballadors, segons ha explicat Nacho Parra, del Col·lectiu Ronda.
Segons l’advocat dels treballadors, la jornada laboral dels treballadors, en aquest cas els conductors de Cabify, hauria de començar a comptar-se des del moment en què els operaris es connecten a l’APP a través de la qual reben les comandes. Per tant, les 20 hores setmanals en les que els treballadors han d’estar “en presència”, segons les explicacions que dóna l’empresa.
Cal especificar que els denunciants fan responsable de les irregularitats tant la multinacional com les empreses que gestionen a l’Estat espanyol el programa informàtic que és la clau de volta del negoci.
Un segon incompliment de la normativa seria, segons els sindicalistes, el que té a veure amb la formació i els riscos laborals, i es relaciona amb la prolongació de la jornada laboral molt més enllà del que fixa la norma. Això vol dir que no hi ha formació ni mesures de prevenció relacionats amb l’excés d’hores de treball .
Llei de protecció de dades
El tercer incompliment té a veure amb la llei de protecció de dades, ja que segons la denúncia no hi ha cap mena de barrera que impedeixi tant a clients com a conductors conèixer els seus números de telèfons mòbils.
Finalment hi ha un punt en el qual s’indica que Cabify a Barcelona, en altres casos també Uber, el que fan és una activitat principal, el transport i “el que fa és una subcontractació de la pròpia activat” mitjançant el que seria una xarxa d’empreses en les quals sempre hi ha els mateixos accionistes, diu Parra. Per contra, de cara a l’opinió pública, les conegudes empreses de la coneguda com economia de plataforma, afirmen que es dediquen només a la compra venda de dades, cosa que tindria conseqüències en l’àmbit impositiu, segons els denunciants.
Tito Álvarez, antic líder del sector del taxi i actual impulsor del think tank Taxi Project, ha explicat que “hem fet un seguiment dels algoritmes amb els quals treballen empreses com Cabify”. La denúncia l’hem fet contra Uber i Cabify, segons les comunitats en les quals treballen aquestes empreses i també contra les que treballen per aquestes multinacionals. Recordo que vam guanyar una denuncia a Brusel·les que diu que aquestes companyies són empreses de transport i que han de comportar-se com a tals, elles i les que en depenen”, ha assegurat. Segons ha indicat, empreses com les esmentades i també Deliveroo i altres “han de complir la llei, perquè la llei existeix”. Álvarez ha explicat també que “hem presentat un informe fet pels informàtics de Taxi Project, que demostra que s’està violant la intimitat dels conductors i els clients, i això ho hem denunciat a la Unitat de Delinqüència Especialitzada i Violenta (UDEV) de la policia nacional espanyola”. Segons l’antic taxista, les empreses tenen accés també als SMS dels conductors, fins i tot poden escoltar les converses privades d’aquests treballadors amb els seus clients o també privades. “Ells diuen que tenen permís per fer-ho, però que no ho fan,”. diu.
Algoritme opac
“Perquè com a conductor cobres més car a un client si tens un Iphone últim model que si tens un altre tipus d’Smartphone? Perquè es cobra més si tens un nivell de bateria més baix?”, es pregunta l’exlíder dels taxistes de Barcelona. “Ells -les empreses- diuen, que no és així, però passa que l’algoritme és tant opac que pensem que això va contra els drets dels consumidors, que tenen dret a saber com i perquè els cobren el que paguen, sinó anem cap a la llei de la selva”, ha manifestat Tito Álvarez.
Per la seva banda, una sindicalista de la IAC, Nuria Soto, ha afirmat també, “des del sindicat, amb aquesta denúncia, es pretén el mateix que vam aconseguir amb empreses com Deliveroo o Glovo. Per una banda, defensar l’Estat del benestar i per una altra defensar també els treballadors, i per això ens hem unit amb el taxi”, ha dit. “Sabem el que és no tenir drets, sabem el que és que et desconnectin, com diuen. Sabem que els conductors de Cabify tenen por, però els animen a que facin com han fet amb els Riders, a que denunciïn, i ens oferim també a protegir-los. “Que defensin els seus drets perquè encara que pensin que no els tenen, els tenen”, ha exhortat la sindicalista.
La denuncia s’ha presentat de forma coordinada també en demarcacions espanyoles de Madrid, Andalusia. També a Galícia, el País Basc o el País Valencià, contra Cabify o Uber en funció de si operen o no en aquests territoris. A Barcelona, d’on Uber va marxar a principis d’any, la denúncia s’ha presentat només contra Cabify. En cada territori l’accio és liderada per organitzacions sindicals diverses, com el SAT a Andalusia, la Intersindical Valenciana, al País Valencià o LAB, al País Basc.