La situació de Nissan a Barcelona segueix pintant bastos per als seus treballadors. La direcció de la planta de Zona Franca ha comunicat al comitè d’empresa que les previsions de producció de la furgoneta elèctrica eNV-200, que fins fa poc eren de fer 102 unitats diàries, passaven a només 60 unitats per jornada. Això farà que l’empresa apliqui fins a 8 dies de flexibilitzat a la plantilla durant el març vinent, segons han informat fonts del comitè. La davallada de la producció del vehicle elèctric s’ha frenat una mica perquè hi ha una comanda de taxis destinats a Londres.
La informació es produeix només un dia abans de la primera mobilització de la plantilla davant la seu del consolat del Japó a Barcelona, dimarts a dos quarts de set de la tarda. Aquesta acció vol ser la primera d’un seguit de protestes amb les quals la plantilla exigirà solucions a la seva situació.
Segons fonts de la secció sindical de UGT a la planta de la Zona Franca, una part de la flexibilitat s’explicaria també pel fet que l’any fiscal que regeix a Nissan va de març a l’abril de l’altre any i la idea seria evitar més acumulació de vehicles.També una part de la gent que estava peroduïnt la furgoneta elèctrica passaria a la denominada línia 2 on es fabrica la Pick up.
La comunicació se suma a la situació creada després del recent llançament de la renovació de la pick–up Nissan Navara Off–Roader AT32 per part de la marca japonesa, que ha xocat amb l’anunci de Mercedes–Benz de retirar la producció del seu pick–up Classe X a la planta de Nissan a la Zona Franca de Barcelona a partir del mes de maig.
Financial Times i el Brexit
Les dues informacions són la base de l’elaboració per part de la direcció de Nissan d’un pla de contingència que asseguri la continuïtat de la planta barcelonina. La planificació topa amb la inseguretat que afecta Europa després de l’aprovació del Brexit. En aquest sentit, el diari Financial Times publicava dilluns que un dels plans de Nissan inclouria el cessament de la producció de la marca a França i de pas rebria també la producció a Espanya, això si finalment s’imposava un trencament dur de la relació de Gran Bretanya amb la Unió Europea, que impliqués l’aplicació d’aranzels. Aquesta possibilitat ha estat desmentida per la direcció de Nissan.
La companyia automobilística porta mesos advertint del risc d’un Breixt traumàtic. A finals de l’any passat, el president de la filial europea, Gianluca de Ficchy, va advertir que el negoci en el continent no és sostenible si s’imposen tarifes del 10% a la importació de vehicles. Això voldria que Nissan potser s’enfocaria a la producció de cara al mercat britànic i abandonés la producció al continent europeu, cosa que afectaria a la producció a Espanya.
El comitè d’empresa no pensar estar-se quiet. Una de les possibilitats que s’han debatut en les reunions internes d’aquest òrgan de representació dels treballadors és demanar una entrevista amb el màxim responsable de Renault, empresa que té una aliança estratègica amb Nissan, Luca di Meo. Aquest directiu coneix la situació de Nissan perquè fins fa poc havia estat el màxim directiu de Seat. Una altra possibilitat que analitzen els membres del comitè de Nissan és demanar una reunió directa amb la direcció del grup a Japó, segons ha sabut Diari del Treball.