La vaga dels examinadors de trànsit va començar de nou dilluns, 17 de juliol i es mantindrà fins dimecres d’aquesta setmana. El seguiment ha estat pràcticament la totalitat dels convocats, segons fonts de la portaveu de la UGT. Com aquesta protesta ja fa temps que es manté els treballadors debaten actualment mantenir-la després del parèntesi que significa l’agost vinent. Així, podria començar de nou al setembre. Les fonts consultades dels vaguistes no han volgut afegir més informació.
Recordem que el motiu de la vaga és reclamar que es faci efectiu el pagament del complement salarial específic a què la Direcció General de Trànsit (DGT) es va comprometre amb els sindicats ara fa 10 anys, i que sí que va aplicar a la majoria de col·lectius de la plantilla de la DGT, però no als examinadors i les examinadores.
Si bé la vaga es fa contra la DGT i també el Govern Central, que és de qui depèn aquest servei, els afectats indirectes són els ciutadans que es volen examinar per obtenir el seu permís de conduir, i també afecta les autoescoles que preparen aquests alumnes.
Com que ja fa mesos que la protesta intermitent es fa notar, els seus efectes sobre l’economia de les autoescoles és creixent. Si fa dues setmanes se sabia que una de les empreses grans del sector: «Hoy Voy» havia fet un Expedient de Regulació d’Ocupació (ERO), fonts del sector ara ja parlen d’almenys 6 empreses de Barcelona que han abaixat la persiana. No obstant això, els portaveus es neguen a donar detalls d’aquests tancaments.
ERTO de totes les autoescoles catalanes
El moviment nascut a Catalunya: ‘Autoescoles diuen prou’ ha convocat per aquest dimarts a les 11 del matí una concentració davant la delegació del Govern central a Barcelona on esperen que els rebi el subdelegat, Enric Millo.
Un propietari d’autoescola consultat per Diari del Treball ha manifestat la seva temença, «que al setembre la vaga no sigui d’unes hores concretes i tres de cada cinc dies, sinó que esdevingui indefinida». Aquesta font ha explicat que això és el que els hi han comunicat alguns examinadors, tot i que la decisió en aquest sentit no s’ha pres encara.
Davant la temença que el conflicte es radicalitzi, els propietaris d’autoescola plantegen dues vies d’actuació. Una seria demanar a l’autoritat política que davant d’una vaga indefinida dicti serveis mínims, tot i que s’accepta que examinar-se per obtenir el carnet de conduir no és el que s’entendria un servei essencial com el transport a la sanitat pública. Una altra acció seria demanar el conjunt d’autescoles de Catalunya d’entrada, i més tard de tot l’Estat espanyol, un Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO) , cosa que faria que uns 3.000 treballadors quedessin temporalment sense feina.
Les esmentades propostes es presentaran a Millo aquest dimarts en una reunió que pot esdevenir concentració massiva d’empresaris i treballadors d’autoescoles. Per al 26 de juliol, si abans njo hi ha una solució s’ha convocat una manifestació estatal a Madrid