Distensió en el conflicte de l’estiba. Els treballadors portuaris encarregats de la càrrega i descàrrega de vaixells han desconvocat la vaga de divendres, 23 de juny i l’aturada de 48 hores que havia de començar el 26 del mateix mes. Ho han fet com a resposta a la sol·licitud empresarial de mantenir una reunió negociadora.
La iniciativa d’obrir una nova ronda de contactes no procedeix de la patronal Anesco. Té el seu origen en Javier Nadal, que presideix l’Associació d’Empreses Estibadors Portuàries de Barcelona. No obstant això, aquest detall pot ser simplement una formalitat perquè la intenció és que la trobada obri el diàleg amb el conjunt de la patronal, que hauria de reformular-se després de la desfeta patida a causa de la vaga. Fruit d’això, algunes grans societats han deixat Anesco.
La reunió està inicialment prevista per dimecres que ve, dia 28 de juny, per tal de donar temps perquè Anesco es reestructuri i fixi una nova postura després que tres companyies hagin sortit de l’associació, segons fonts sindicals.
Les empreses rebels deixen Anesco
Per desactivar la protesta ha estat clau l’acord unilateral ofert pels sindicats a les companyies a canvi de no secundar les aturades a les seves instal·lacions. Les empreses que s’han resistit al pacte són Bergé, Alvargonzález y Algeposa. Tres de les firmes més importants del sector, que han anunciat, a més que deixen Anesco.
Davant la nova situació, els sindicats d’estibadors (Coordinadora de Treballadors del Mar, UGT, CCOO, CIG i CGT) han acordat no secundar les aturades convocades abans de la reunió a cap empresa, hagi o no signat un acord amb els treballadors. Es tracta de l’aturada prevista per a les hores senars entre les 8.00 hores de divendres i la mateixa hora de dissabte, i programat entre les 8.00 hores del dilluns 26 de juny i la mateixa hora de dimecres 28 de juny.
La suspensió temporal de la vaga i l’obertura de la negociació a partir de dimecres, 26 de juny es produeix a causa del canvi d’estratègia seguit pels treballadors. Aquests van decidir negociar directament amb les empreses afectades en veure que la patronal no responia a les seves reclamacions. Els estibadors oferien acords a cada empresa a canvi que aquestes s’avinguessin a negociar els dos punts clau de la seva alternativa: el manteniment dels llocs de treball a partir de la subrogació de les plantilles i acceptar la participació dels treballadors en l’organització dels treballs de càrrega i descàrrega als ports.
Aquesta nova iniciativa sindical, a més de sumar acords amb diverses empreses, entre elles algunes de les més grans, com Maersk i TTIA, i reduir l’impacte de la vaga als ports, ha provocat una fractura al si de la patronal Anesco.
Autores: Tomeu Ferrer