QEV Technologies acaba de presentar la nova línia de furgonetes elèctriques que fabricarà a les antigues instal·lacions de Nissan. Aquesta empresa catalana, i la companyia i B-Tech, lideraran el hub de descarbonització que produirà vehicles elèctrics, amb una fabricació anual de 100.000 vehicles en cinc anys. QEV en produirà 60.000 sota la marca Zeroid, mentre que B-Tech, amb la marca Ebro, afegirà els 40.000 restants.
“La taula de reindustrialització va obrir un procés on hem estat un dels escollits entre més de 74 projectes i em comptat amb el suport de la Generalitat a la nostra candidatura”, assegura Joan Orús, CEO de QEV Technologies. Després que el mes de desembre es retirés una de les candidatures preferides, l’empresa xinesa Great Wall Motors, les instal·lacions quedaran dividides entre diferents projectes. A més, de QEV i B-Tech, també s’hi suma Silence, empresa fabricant de motos elèctriques, i altres projectes logístics.
El hub suposarà una inversió de 800 milions d’euros, entre els quals fins a 150 milions seran d’origen públic. Joan Orús afirma que volen incorporar entre 100 i 200 treballadors al mes de juny i fer una “gran contractació” a partir del gener de 2023. En total, pretenen generar 4.000 llocs de treball en cinc anys i “absorbir el 100% de la plantilla de Nissan”. Per això, assegura, “l’acord amb els sindicats és imminent”. Però els sindicats no ho veuen tant clar. Miguel Ángel Boiza, representant de CCOO de Nissan, considera que “les empreses són molt optimistes amb les dades, i nosaltres, fins que no tinguem un acord de reincorporació, no ens fiem”.
Davant l’elevada pèrdua de llocs de treball que va suposar el tancament de Nissan, la Comissió Europea va aprovar ajudes de 2,8 milions d’euros del Fons d’Adaptació a la Globalització. “Les ajudes són per a proveïdors de Nissan, empreses més petites que s’han vist desprotegides. Sense dubte és una bona notícia”, afirma Miguel Ángel Boiza. Manel Sanz, representant d’UGT de Nissan, però, recorda que són “insuficients”, ja que “són molts més els que s’han vist afectats pel tancament” consumat ara fa poc més de cent dies. Es calcula que els llocs de treball indirectes perjudicats podrien haver arribat als 20.000.
Així doncs, tant els sindicats com les empreses implicades en la recuperació de la planta de Nissan reclamen a les institucions que agilitzin la gestió burocràtica. “Nosaltres calculem que al maig el projecte hauria d’estar acordats amb les institucions”, afirma Miguel Ángel Boiza. En la mateixa línia, Joan Orús assegura que “tant nosaltres com els sindicats estem pressionant a les institucions per poder començar a produir el 2023”. Boiza conclou que “hi ha un interès comú, que avanci un projecte estable a mitjà i llarg termini”.