Les organitzacions de taxistes han col·lapsat les principals vies de Barcelona en una reacció irada contra la decisió del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que ha suspès la norma de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que limitava la presència en aquest territori de les empreses de Vehicles de Transport amb Conductor (VTC).
Els conductors han aturat la circulació de manera espontània en coneixer-se la decisió del TSJC. Aquesta reacció ha provocat un caos circulatori a la capital catalana. Els taxis han arribat a omplir una part de la Gran Via de Barcelona. També s’han produït talls de carreteres a Viladecans.
Cap a mitja tarda s’ha produït una reunió convocada per l’alcaldessa, Ada Colau. A la sortida d’aquesta reunió amb els líders de les organitzacions de taxistes, Colau ha reclamat que la Generalitat també es comprometi amb la recerca d’una solució.
A una asssemblea celebrada al Passeig de Gràcia, els líders dels col·lectius de taxistes han estat un xic més explícits. Així, han afirmat que el govern català, que és qui concedeix els permisos VTC, aturarà aquestes concessions. Al mateix temps, fonts del Govern català han afirmat que es demanarà al Govern central que traspassi a la Generalitat les competències per regular el transport públic.
La solució a una confència al setembre
Tant Colau com les fonts de la Generalitat, com els líders dels col·lectius de taxistes han manifestat que es vol arribar a una solució definitiva en una reunió sectorial de l’àmbit del transport que es farà el setembre vinent. Mentrestant s’ha demanat als taxistes que evitin situacions de violència.
L’espurna que ha fet que esclatès amb virulència el conflicte ha estat que el TSJC ha decidit tombar la normativa de l’AMB, que comptava amb el suport dels col·lectius de taxistes, basant-se en que, segons el seu parer, la competència per legislar sobre la regulació del transport públic no és de l’Àrea Metropolitana, sinó del Govern Central.
Ada Colau ha mostrat la seva discrepància amb la decisió judicial. En la seva opinió l’AMB pot legislar sobre la concessió de permisos de transport de viatgers. De fet ja ho fa en el sector del taxi. Per això recorrerà la decisió del TSJC. En tot cas a l’Ajuntament es té clar que l’Estat sempre pot cedir competències per evitar el problema.
A darrera hora de la tarda els dirigents de les organitzacions de taxistes intentaven posar pau al conflicte demanant un vot de confiança cap a l’Ajuntament de Barcelona i, en erl seu cas, amb la Generalitat, si es confirma la seva posició col·laboradora.
A les assemblees de taxistes la voluntat majoritària era mantenir la vaga i el bloqueig de Barcelona fins que el Ministeri de Foment aprovi el reglament de l’AMB.
Just quan s’ha produït el col·lapse de la ciutat de Barcelona per l’acció dels taxistes, els seus companys de Madrid s’hi han sumat tot bloquejant la T4 de l’Aeroport de Madrid. Perquè els taxistes tenen clar que el problema no és només barceloní, sinó que la regulació que es pot aplicar Barcelona pot ser clau per frenar la proliferació de VTC a tot l’Estat.
Els VTC són vehicles de particulars que estan coordinats mitjançant sistemes informàtics per grans multinacionals, com Uber. Això fa que els seus costos siguin inferiors als dels taxis, perquè no han d’assumir assegurances, ni impostos municipals ni tampoc tenen que complir normatives com horaris, ni Seguretat Social.
Una primera normativa que limita l’existència d’una llicència de VTC per 30 de taxis no es compleix, segons repeteixen les organitzacions de taxistes.