Informació publicada a Diari de l’Educació
“En aquest sector veiem tota mena de coses: contractes fraudulents perquè són per hora i haurien de ser indefinits, hores extres que no es paguen o que es paguen a un preu que no toca, hores no lectives que tampoc es paguen, vacances no pagades, etc., però també trobem algunes empreses que fan les coses bé i fins i tot paguen per sobre del conveni. És un sector on es donen situacions d’explotació, però si hi ha 500 centres de treball hi ha 500 realitats diferents”. Això ho explica Heiko Puechel, un tècnic alemany que fa 20 anys que treballa a Catalunya en aquest sector, i que en fa 5 que és el coordinador del sector d’Ensenyaments No Reglats de CCOO. Aquesta variabilitat de casuístiques és, en bona part, el que ha entorpit i endarrerit durant tants anys la firma del conveni que avui firmen CCOO i UGT amb la patronal Catformació.
Josep Benet, membre de la junta de Catformació, no coincideix amb la descripció: “Potser és cert que fa anys hi havia molts falsos autònoms, fos perquè una empresa ho demanava o perquè a l’empleat li anava bé, però des de fa 6 o 7 anys, pel cap baix, aquest és un sector en el qual no existeix el fals autònom, perquè gairebé tothom acaba fent formació subvencionada, i aquí la subcontractació no es permet”. Segons Benet, un dels principals esculls que explica la paràlisi en la firma d’aquest conveni va ser la resistència de CCOO a acceptar que es regulés la figura de l’expert, que seria “aquella persona que no és un professor, però que contractes puntualment per exemple fer un seminari”. Finalment forma part de les categories laborals regulades per l’acord.
Segons els càlculs de la federació d’Educació de CCOO, a Catalunya aquest sector agrupa uns 450-500 centres de treball i ocupa al voltant de 10.000 treballadors, dels quals al voltant del 80% són docents i la resta personal administratiu i tècnic d’aquestes acadèmies, que poden ser d’idiomes, informàtica, reforç escolar, formació contínua, formació ocupacional, preparació d’oposicions, ensenyaments artístics, etc. Al sector dels idiomes és on es concentren les empreses amb un major volum de negoci, mentre a la resta hi ha també empresa mitjana i gran però predomina la microempresa.
“Els nostres professors no estan mal pagats”
Amb el conveni col·lectiu se signaran també taules salarials per als anys 2019, 2020 i 2021. A partir de l’1 de gener de 2021 no hi haurà cap categoria professional per sota de 1.000 euros al mes, i, en el cas dels docents, diu Puechel, els salaris experimentaran un increment d’un 15% de mitjana en relació amb les taules salarials de 2008. Segons Benet, però, aquest increment és sensiblement superior, i el salari en les categories més baixes (auxiliar administratiu) no baixarà dels 1.400 euros. “Ara els professors passaran a cobrar de l’ordre de 1.800-1.600 euros al mes, la qual cosa vol dir que amb relació als docents d’altres sectors no estaran mal pagats”, afegeix Benet.
Durant tots aquests anys, a aquests treballadors se’ls han aplicat les taules del conveni col·lectiu de l’ensenyament privat de 2008, si bé amb posterioritat aquest conveni es va dividir en diversos sectors per donar resposta a les diferents realitats. “Els de la reglada van sortir d’allà i nosaltres ens hi vam quedar, quan era un conveni clarament pensat per ells”, recorda Benet.
Segons el representant de la patronal, “encara que ens definim des de la negació, encara que siguem els altres, els que no som reglats, aquest és un sector estratègic perquè agafem les persones a partir de la franja d’edat que deixen l’ensenyament reglat i estem amb elles al llarg de la vida, per tant és una bona notícia que després de tants anys d’enquistament se sentin les regles del joc laboral d’aquest sector”. En aquest punt coincideix el seu discurs amb el de CCOO: “En aquests moments, la formació dels treballadors i treballadores és més important que mai, ja que representa un factor clau en la seva capacitat de mantenir o aconseguir feina de qualitat. Els ensenyaments no reglats són el centre d’aquesta formació al llarg de la vida, però la feina dels i les professionals que els imparteixen està poc valorada a nivell polític i social”, explica el sindicat en una nota.