L’Aleix Aguilera és freelance i fa estratègia digital per a empreses, comunicació i màrqueting des de fa 15 anys. El seu ordinador és la seva oficina i, per això, amb una cadira i una taula ja pot començar a treballar. L’abril del 2021, un any després de l’inici de la pandèmia de la Covid-19, va decidir buscar un coworking, és a dir, un espai de treball compartit amb altres persones en què també hi ha sales de reunió, de descans i fins i tot, de vegades, gimnàs i piscina.
L’Aleix va visitar diferents coworking i, finalment, va optar pel Monday Diagonal, on acostuma a anar de dilluns a divendres de 8 del matí a 6 de la tarda. Va valorar la llum de l’edifici, que estava obert tots els dies de la setmana, que estava a 15 minuts en metro del seu domicili i que hi havia gimnàs. Ell treballa a la zona del hot desk, on comparteix taula amb altres professionals de sectors diversos. No té un lloc fix i no necessita fer reserva, ja que sempre hi ha espai, i ha aconseguit no treballar a casa, conciliar la vida laboral i familiar amb la seva parella, organitzar-se més fàcilment i socialitzar amb altres persones en diferents activitats programades, com esmorzars o afterworks.
No estar tancat a casa
“Aquí fas molta xarxa i hi ha molt bon ambient. Els esdeveniments també et permeten conèixer altres perfils que pots necessitar a la teva feina, o que ells et poden necessitar. Jo sóc molt sociable i estar tancat a casa no m’anava bé. A casa tens més distraccions i treballes més hores. Aquí, acabo la jornada i deixo l’ordinador a la taquilla”, assegura aquest emprenedor.
Abans de la pandèmia, l’Aleix acostumava a treballar a les oficines dels clients, però amb el confinament i el teletreball, tot això va canviar. “Faig moltes visites a clients, però des de casa sempre estàs més sol. M’agrada tenir llibertat per venir en festiu o en caps de setmana, perquè tinc clients de tot el món”. Ell treballa en un dels prop de 1.500 espais d’oficina flexible que hi ha a Espanya, segons dades de la plataforma Coworking, i ho fa amb una de les tarifes més econòmiques, 199 euros més IVA al mes.
La descentralització del treball, la creixent demanda de flexibilitat contractual i la incertesa sobre quina superfície d’oficina necessiten està expandint el model Flex més enllà de les petites empreses i startup”
Al mateix edifici que l’Aleix Aguilera s’han instal·lat diverses empreses, com Fever, que organitza activitats d’oci a Barcelona. La companyia, amb seu a Madrid, va arribar a la capital catalana fa tres anys i ja va optar per un coworking al centre de la ciutat, però l’equip va créixer i van haver de buscar un altre espai. Ara, amb 20 persones en plantilla, té llogada mitja planta per 8.000 euros mensuals.
“Ens agradava el model de coworking i fer una mica de pinya. Som un equip petit i és bo tenir contacte amb més persones i empreses. Ens va cridar l’atenció el gimnàs i la piscina, tot i que l’usem més aviat poc. També vam valorar aspectes com l’afterwork que es fa els dijous i els esmorzars conjunts”, explica la directora comercial de Fever a Barcelona, Andrea Pascual. Un dels elements que va tenir en compte Fever va ser la flexibilitat: “Cada membre de l’equip viu a una banda diferent, i poden treballar als espais comuns d’altres edificis de Monday. La majoria vivim a Barcelona i jo vinc quasi cada dia, però hi ha persones que venen dos o tres cops per setmana i la resta de dies teletreballen”.
Un dels factors més atractius per a les persones que s’hi instal·len és la reducció de costos i de temps pel que fa als temes de manteniment”
Per al CEO de Monday, Xavi Bassons, hi ha diferents punts forts que han fet augmentar l’interès pel cotreball: “L’oficina flexible és un híbrid entre l’empresa tradicional que hi havia abans, amb horari i companys, o estar a casa. En aquests dos mons, on sempre hi haurà gent que serà de l’un o de l’altre, hi ha persones que volen tenir el poder de decidir i de tenir flexibilitat horària i de lloc per fer la seva feina. Els coworking són un punt de trobada en què s’està com a casa, per la decoració, i que té bons serveis, com zones per menjar o fer esport”. Monday té vuit oficines a Barcelona, Madrid i Màlaga, que ocupen 20.000 metres quadrats i en què treballen prop de 2.500 usuaris. Veu mercat per continuar creixent a altres ciutats i creu que cada cop més empreses estan apostant per aquest model.
Les dades juguen al seu favor: l’estudi Estat del coworking a Espanya 21-22 de la plataforma Coworking assenyala que el sector va facturar 131 milions d’euros el 2021 després d’anys de creixement sostingut: el 2013 va ingressar 25 milions; el 2017, 70 milions, i el 2020, 94 milions. Segons les previsions de la consultora immobiliària Savills Aguirre Newman, el coworking suposarà un 30% de l’oferta d’oficines a Espanya l’any 2030.
Flexibilitat i descentralització del treball
L’Informe Espais Flexibles 2021 de la consultora CBRE indica que el coworking aglutina un 2,7% de l’estoc d’oficines a Barcelona i un 1,7% en el cas de Madrid. “La descentralització del treball, la creixent demanda de flexibilitat contractual i la incertesa sobre quina superfície d’oficina necessiten està expandint el model Flex més enllà de les petites empreses i startup. Les grans corporacions estan ja considerant seriosament aquest model per als seus treballadors”, afegeix l’anàlisi.
Segons Salvador Aguilar, directiu de CBRE, hi ha una tendència a què empreses grans lloguin diferents plantes o inclús tot un edifici: “Fa cinc anys, ja ho vam començar a notar de forma residual, passàvem de contractar petits espais, el coworking tradicional, a tenir operadors nacionals i internacionals que començaven a demanar estructures més grans. És una demanda creixent”. Aguilar considera que en cinc anys el model d’oficina compartida pot arribar al 7% del total d’espais d’oficines.
Hi ha diferents mides i sectors: des d’un autònom fins a una empresa de quatre persones o equips que van creixent i poden tenir 20 o 40 persones”
Un dels factors més atractius per a les persones que s’hi instal·len és la reducció de costos i de temps pel que fa als temes de manteniment. “L’avantatge és que es desentenen de la gestió de l’edifici”, afirma Aguilar. “Tenen espais adaptats a les seves necessitats i algú que s’encarrega de l’aigua, la llum, la neteja… La tendència que estem veient és que abans de la pandèmia hi havia contractes més tradicionals a cinc anys, però ara les empreses no poden fer previsions a llarg termini i prefereixen contractes amb més flexibilitat com els que estem oferint, d’un any o dos, o de menor duració”. Des de CBRE, fan d’intermediaris de prop de 250 espais a nivell nacional, especialment a Barcelona i Madrid, però també a València, Sevilla, Bilbao, Màlaga i Saragossa.
Retallar despeses
A Cloudworks comparteixen aquesta visió del triomf de la reducció de despeses, el creixement ràpid d’empreses i la connexió amb altres professionals. La CEO, Marta Gràcia, confirma que el tipus de persona que busca una àrea de cotreball és variat: “Hi ha diferents mides i sectors: des d’un autònom fins a una empresa de quatre persones o equips que van creixent i poden tenir 20 o 40 persones. Nosaltres vam obrir el primer espai a Barcelona el 2015, i tenim moltes empreses de tecnologia, però també de màrqueting online, turisme, hostaleria, alimentació, transport i bancari”.
La figura del gestor de l’edifici, assegura Gràcia, és un altre dels factors imprescindibles, ja que s’encarreguen des de l’atenció als clients si hi ha alguna reunió, fins a organització d’esdeveniments interns i externs. “Hi ha una part d’entorn professional, i també de socialitzar i interactuar amb altres persones. Nosaltres hem de fer que això funcioni, i al final es crea un sentiment de pertinença a l’espai”. Cloudworks compta amb 14 centres, 12 d’ells estan a Barcelona i dos a Madrid.
Una cadira i una taula en zona comunitària pot costar 120 euros mensuals i un despatx per a una persona, uns 170 euros”
A nivell més personal, la flexibilitat horària dels treballadors també és molt ben valorada: “Els permet adoptar models híbrids de treball i és totalment flexible, cosa que avui en dia és quasi un requisit indispensable per retenir talent. Els treballadors poden escollir quins dies a la setmana van a l’oficina”, comenta Miriam Griñó, cofundadora de Sowo Coworking. “Tenen moltes opcions on escollir segons el moment professional en el qual es trobin, des de tarifes per hores, a taules fixes o despatxos privats”.
Sowo va néixer el febrer del 2019 de la mà de dues germanes, Miriam i Laura Griñó, que tenien una empresa d’edició de vídeo en unes antigues oficines d’un negoci familiar. L’espai era gran i van pensar en llogar-lo a altres professionals i així es van introduir en el món del coworking. Ara gestionen 660 metres quadrats i al desembre passaran a tenir-ne 2.000.
Low cost
Dins d’aquest model de cotreball en edificis d’oficines i en zones prime, va sorgir una nova variant, TribuApp, amb l’objectiu d’adaptar-se a empreses que, tot i l’abaratiment de costos que suposa el coworking, encara necessitaven preus més econòmics. Per a això, els cofundadors Rafael Castilla i Oriol Torremadé van fer un estudi de mercat i van veure que les oficines flexibles estaven situades als llocs on menys gent resideix, així que van apostar per apropar la feina i la casa.
“La majoria d’empreses tenen tres o cinc treballadors, són pimes que tenen unes necessitats diferents a un altre tipus d’empresa amb tarifes més exclusives”, remarca Castilla. “Nosaltres repliquem l’experiència del coworking a través d’usar espais buits d’oficines. Són espais moblats i llestos perquè algú es posi a treballar. El que proposem és rendibilitzar espais buits i llogar-los a altres, a uns preus un 40% més competitius que la mitjana perquè tenim ubicacions a tota la ciutat, no només a les zones prime”. Així, una cadira i una taula en zona comunitària pot costar 120 euros mensuals i un despatx per a una persona, uns 170 euros. Des que TribuApp va començar a operar el març del 2021, treballa a la major part d’Espanya i està explorant la possibilitat d’obrir-se a l’estranger el 2023.
Article original de La Fàbrica digital.