Les dades del traçacovid mostren com aquest dimarts el conjunt del sistema educatiu català no universitari presenta al voltant de 56.000 persones confinades, de les quals 5.300 són docents. Aquesta xifra és menys de la meitat dels que hi havia fa només vuit dies, quan dilluns 24 de gener es va assolir el pic de l’impacte de la variant òmicron a les escoles, amb 132.000 confinats, dels quals 9.300 docents. En els darrers set dies amb dades (els diumenges no s’actualitza la xifra) la tendència ha estat sempre a la baixa.
Un altre indicador que millora és el de les substitucions assignades i no assignades que publica diàriament el sindicat USTEC, a partir de dades oficials. Aquest dilluns, per primera vegada en els darrers vuit dies que s’han fet nomenaments, les substitucions assignades (65,9%) superen les no assignades (34,1%), i a més ho fan a tots els serveis territorials, si bé en el cas dels tres amb més dificultats per trobar professionals (Catalunya Central, Vallès Occidental i Maresme-Vallès Oriental), les substitucions no assignades freguen el 50% (havien arribat a superar, alguns dies, el 70%).
!function(){“use strict”;window.addEventListener(“message”,(function(e){if(void 0!==e.data[“datawrapper-height”]){var t=document.querySelectorAll(“iframe”);for(var a in e.data[“datawrapper-height”])for(var r=0;r<t.length;r++){if(t[r].contentWindow===e.source)t[r].style.height=e.data["datawrapper-height"][a]+"px"}}}))}();
Aquests són indicadors naturalment imperfectes, però que mostren una clara tendència la millora. Per exemple, el Departament d’Educació precisa que cada baixa no assignada torna a convocar-se l’endemà, i per tant la mateixa baixa por convocar-se diversos dies. Però per la seva banda USTEC també precisa que una baixa assignada no equival a una baixa coberta, ja que pot passar que el substitut nomenat també tingui que confinar-se per covid (o pel que sigui). El tot cas, la tendència és la que és i divendres passat el conseller Gonzàlez-Cambray celebrava amb aquest tuit el fet d’haver superat el moment més delicat de l’onada òmicron.
Els confinaments a les escoles baixen per 4rt dia consecutiu.Hem superat moments de molta dificultat i superarem també l’onada d’Òmicron!
Un cop més,gràcies a tots els professionals del sistema educatiu per fer possible que les escoles estiguin obertes.
Ens en tornarem a sortir! pic.twitter.com/uMq2GY8sJT— Josep G. Cambray (@JosepGCambray) January 28, 2022
Amb tot, encara s’està lluny de la normalitat. Les tres primeres setmanes del segon trimestre deixen al personal educatiu molt esgotat, d’acord amb les persones consultades per aquest diari. Núria Pastor, coordinadora de la comissió de salut de la Intersindical Educació, considera que el professorat està “esgotat i cremat, perquè ha hagut de suportar una càrrega de treball molt important, amb múltiples adaptacions organitzatives, i per com s’ha gestionat tot plegat”. Per Pastor, “el mantra de que les escoles són segures ha deixat de ser cert, l’òmicron hi ha entrat amb força i ha contagiat moltíssim l’alumnat i el professorat, és evident que els protocols per frenar els contagis no han funcionat i el Departament s’hauria de plantejar seriosament la seva validesa”.
Un diagnòstic similar és el que fa la portaveu nacional d’USTEC, Iolanda Segura: “És evident que això no podia durar per sempre, però aquestes tres setmanes han estat un infern als centres educatius; esperem que segueixi millorant la situació, però en tot cas estem molt indignats per la gestió dels departaments d’Educació i de Salut, per no haver posat les mesures suficients per intentar minimitzar l’impacte, per no haver fet els cribratges previs, i per haver canviat els protocols en un moment que era una inconsciència canviar-los”.
A l’escola concertada, on també hi ha la sensació que el pitjor ja ha passat, també són crítics amb els protocols. “La situació és encara molt complexa pel cansament dels equips”, comenta Meritxell Ruiz, directora de la Fundació Escola Cristiana. I la principal queixa se centra els protocols. “Les direccions demanen simplificar els protocols perquè estan generant moltes tensions amb les famílies i preocupació per l’alumnat que s’ha de confinar moltes vegades”, afegeix. La borsa interna activada fa unes setmanes ha permès reduir una mica la pressió viscuda als centres davant la falta de personal, si bé aquest nivell d’estrès segueix sent elevat “perquè en qualsevol moment et trobes amb dos positius”.
També avui, tots els delegats de CCOO Educació s’han posat en contacte amb els seus respectius centres educatius per fer-los saber que estan a la seva disposició en cas de necessitat. Fa uns dies, es van oferir al Departament per fer substitucions a les borses generals, comptabilitzant-ho amb les tasques sindicals, però la resposta d’Educació va ser que aquest oferiment el fes cadascú individualment al seu centre de treball, una resposta que el sindicat ha emmarcat en “la falta d’interlocució i de planificació global”.