El ministeri de Treball i Economia Social espanyol està preparant un projecte de llei amb què vol donar cabuda a la situació dels riders, els repartidors que van en bicicleta o moto i, actualment, treballen com a falsos autònoms per a empreses com Glovo, Uber o Deliveroo. El text legal abordarà “el reconeixement de la laboralitat d’aquest col·lectiu i en clarificarà la seva relació amb l’Estatut dels Treballadors”.
L’anunci arriba després que el principal sindicat del sector, Riders por Derechos, es reunís ahir amb la ministra Yolanda Díaz. Fonts ministerials plantejaven la cita amb l’objectiu de “conèixer les demandes i opinions de les persones treballadores en plataformes digitals i establir un canal de comunicació” per tal de comptar amb els riders com a interlocutor en el segons fonts governamentals.
El govern no va donar cap clau del contingut d’una llei, ja coneguda com a Llei Rider, que té previst aprovar abans del mes d’agost, segons avança eldiario.es. Amb tot, la comunicació del Ministeri “destaca la importància que l’economia social tingui recorregut dins d’aquest sector d’activitat”.
L’èxit sindical més gran dels riders
L’organització Riders por Derechos, que exerceix funcions representatives i sindicals, valora positivament la reunió “després de tres anys de lluita”. Entre les demandes que van fer arribar a la ministra, tant de forma presencial com per via telemàtica, hi ha l’exigència que se’ls reconegui com a assalariats i que se’ls retorni les quotes d’autònoms que actualment paguen, la readmissió dels treballadors que les empreses ‘desconnecten’ sobtadament o un increment de pressupost a les inspeccions de treball.
Dani Gutiérrez, un dels portaveus de la plataforma, valora positivament la reunió després de tres anys demanant-la i assegura que “han aconseguit el compromís de l’administració” però “necessitarem tota la força social, sindical i dels partits polítics perquè per fi una llei blindi els drets laborals dels riders“.
La també portaveu Núria Soto, per la seva banda, apunta en un altre dels punts calents referent als riders: “Seguirem treballant amb altres ministeris perquè es regularitzin totes les persones sense papers que treballen per a Glovo i no són reconegudes”. Soto ha insistit en la demanda de més dotació econòmica perquè l’administració faci inspeccions de treballs en les noves empreses digitals i una major quantia de les multes quan incompleixin les sancions.
La cita amb la ministra Yolanda Díaz és la més alta trobada en l’àmbit polític que el col·lectiu ha tingut fins al moment, després de tres anys d’una complicada organització sindical per les particularitats del treball que exerceixen. La capacitat organitzativa dels riders és minsa, en el que esdevé un reflex de la precarietat del mateix treball. Aquesta trobada és, juntament amb les victòries a les instàncies més altes del sistema judicial, el més gran avenç en els drets dels riders a casa nostra.