El conflicte que afecta els treballadors que operaven per a Icar, una empresa contractada per la multinacional Europcar, dedicada al lloguer de cotxes, segueix viu i arribarà a l’Audiència Nacional. Ara bé, mentrestant els 134 operaris que fins fa poc s’encarregaven de la neteja dels cotxes de lloguer a diferents ubicacions no treballen i tampoc poden acollir-se al subsidi d’atur, segons expliquen fonts de la Federació de Serveis de CCOO.
Els operaris només tenen una petita finestra d’esperança. El 21 de març vinent estan convocats per realitzar una conciliació a Barcelona fruit de la demanda que van presentar els serveis jurídics del sindicat CCOO. I més tard, hi ha cita a l’Audiència Nacional, segons ha sabut Diari del Treball.
Recopilem: la reforma laboral va suposar barra lliure per a les empreses a l’hora d’externalitzar part del seu negoci. Per fer possibles aquestes maniobres van néixer les empreses multiservei. Tot plegat per abaratir costos a les empreses matriu. Ara bé, l’ús i abús de les possibilitats de la norma legal, creen situacions kafkianes com la que afecta els treballadors de la companyia Icar, una multiservei contractada per Europcar, que netejava els cotxes i els preparava per a noves contractacions. Aquesta societat va comunicar als seus treballadors que a partir del 18 de desembre passarien a dependre, com a subrogats, d’una nova companyia: Fleet Care Services S.L., però aquesta societat no es fa càrrec dels i les treballadores, que el diumenge 19 de gener passat ja no van poder accedir als seus llocs de feina. Des d’aquell dia els empleats es troben penjats sense poder fer feina, sense cobrar i sense poder accedir al subsidi d’atur. Cal dir que les empreses no responen als requeriments sindicals, segons les fonts consultades.
A Catalunya se sap que Icar tenia centres de treball a l’Aeroport del Prat, Sants, a Viladomat i a Gran Via, Sabadell, Terrassa i també a Tarragona i Girona.
La situació és veritablement enrevessada. Així, almenys uns 100 treballadors i treballadores a Barcelona i 34 a Madrid no saben ben bé que ha de fer, Però, fonts sindicals afirmen que hi podria haver més afectats en altres capitals de província d’Espanya, com per exemple a Màlaga. Aquests treballadors han vist negat l’accés als seus centres de treball per part de Fleet Care Services, actual encarregada del servei de neteja dels cotxes per Europcar. Aquesta nova empresa afirma que no té obligació de subrogar a la plantilla, és a dir, a quedar-se els treballadors que fins al moment feien la feina.
La situació personal dels treballadors i treballadores és difícil. Això no obstant, hi ha una petita escletxa d’esperança. L’Audiència Nacional, atès el fet que l’assumpte afecta diverses autonomies, ha fixat per al 29 d’abril vinent data per al judici a conseqüència del conflicte col·lectiu interposat per la Federació estatal de Serveis de CCOO.
Ara bé, la lentitud de la justícia, no volguda per ningú, afecta les persones, que segueixen sense treballar i sense poder acollir-se al subsidi d’atur, tot i les reiterades peticions realitzades per desbloquejar la situació.