Hores després que un diari japonès anunciés que la multinacional Nissan tancarà la fàbrica de Zona Franca, Generalitat i els representants dels treballadors s’han reunit. El resultat ha estat no donar la batalla per perduda. Consideren que fins al dia 28 hi ha possibilitat de salvar la situació. Per aquest motiu, el conseller de Treball, Chakir el Homrani s’ha negat a parlar de pla b per si finalment l’empresa decidís tancar. “Això ens afebliria”, ha dit.
Per la seva banda, el comitè d’empresa ha aprofitat la trobada per denunciar davant del conseller que Nissan ha “incorregut en un frau de llei i una flagrant vulneració del dret de vaga” en aplicar un ERTO en veure que la producció es veia afectada per l’èxit de la mobilització obrera iniciada en el centre de Montcada i Reixac.
El conseller ha donat, indirectament, la raó als treballadors quan, en roda de premsa telemàtica ha afirmat que els ERTO es concedeixen per causa de força major vinculada al Covid-19, «i no per altres motius».
Tant el comitè d’empresa com la Generalitat han manifestat la importància que tots des d’aquí remin en la mateixa direcció. Es tracta de fer un front comú per aconseguir la continuïtat industrial de Nissan a Catalunya i a Espanya, han dit.
Japó parla ‘d’especulació’
Tant els representants dels treballadors com la Generalitat mantenen que Nissan no s’ha manifestat oficialment sobre Zona Franca. En un comunicat, la multinacional ha titllat «d’especulació» la informació sobre el tancament de la fàbrica catalana.
El conseller ha posat xifres a l’activitat de Nissan a Catalunya: «dóna feina directa a 4.200 persones, però indirectament el seu efecte sobre l’ocupació supera les 20.000 persones», ha dit. Altre fonts consideren que l’impacte arribaria a les 25.000 persones si es compten els sectors de proveïdors i serveis.
Diguin el que diguin els representants oficials de Nissan, hi ha aspectes indiscutibles. El primer és que la multinacional no ha donat cap resposta als plans elaborats conjuntament pels governs català i espanyol que ha dut al Japó la consellera d’Empresa i Coneixement, Maria Àngels Chacón. Tampoc la direcció local de Nissan ha respost als requeriments de la plantilla, «segueixen amagats, però els treballadors seguim la lluita perquè donin la cara» ha afirmat el comitè.
I de fons informacions que parlen de la repatriació de producció que hauria decidit Renault empesa pel seu primer accionista, l’Estat francès. Aquesta línia d’actuació afectaria les inversions que el grup gal té a Espanya, i no només a les que el seu soci, Nissan té ara en discussió. La solució, el 28 de maig.