Aquest informe assenyala la influència en les relacions laborals de les tecnologies de la informació i la comunicació. A futur, aquestes tecnologies han de servir per aconseguir que la realitat laboral s’acosti a la definició de treball decent.
Temps laboral, temps personal
Actualment, la no desconnexió digital deixa els treballadors en constant estat de disponibilitat el que, fet i fet, pot deixar empremta en la seva salut. Segons l’OIT, perquè les TIC siguin beneficioses per a l’empresa (en termes productius) i per als treballadors (en termes de millora de les condicions de treball), cal l’estudi i el diagnòstic de la realitat empresarial i del treballador.
Una de les estratègies que l’OIT considera que pot ajudar a aconseguir una situació beneficiosa per a les dues parts és donar al treballador la sobirania sobre el seu temps (Treballar per a un futur més prometedor, pàgina 42):
Els treballadors necessiten una autonomia més gran sobre el seu temps de treball, sense deixar de satisfer les necessitats de l’empresa. Aprofitar la tecnologia per ampliar les oportunitats i conciliar la vida professional amb la vida personal els pot ajudar a assolir aquest objectiu i encarar les pressions derivades de la difuminació de la línia divisòria entre el temps de treball i el temps privat
Les metes de treball digne també preveuen donar al treballador aquesta sobirania. Amb més raó quan, amb això, es compleix el vuitè dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) dins de l’Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible:
Promoure el creixement econòmic sostingut, inclusiu i sostenible, l’ocupació plena i productiva i el treball decent per a tothom
Si el treballador gaudeix de certa autonomia personal i compta amb eines per fragmentar el seu temps de treball i el temps lliure (d’oci i de descans) serà un treballador més satisfet i compromès i tindrà un millor rendiment. I les empreses es beneficiaran del valor aportat per aquest millor rendiment.
Desconnexió digital i cultura empresarial
L’empresa ha de respectar l’autonomia del treballador i, per descomptat, complir la legislació. Això obliga a redactar polítiques internes que estableixin límits a l’ús de les tecnologies per evitar que la connectivitat dels treballadors vagi més enllà del seu temps de treball.
Això suposa un avenç en el millorament de les condicions laborals. Els treballadors han de poder gaudir d’una millor i més efectiva conciliació entre la vida laboral i la personal o familiar. Sovint, la separació entre l’una i l’altra queda difuminada per les exigències i les altes càrregues de treball (potenciades després de l’aparició de la covid-19 amb la fórmula del teletreball).
En aquest terreny, al grup de recerca sobre desconnexió digital (DESC-LABOR) de la Universitat de València, considerem que una conciliació real i millor ha de partir d’una política empresarial transparent, que ajudi a un canvi en la cultura organitzativa i en les expectatives de les persones que prenen les decisions a l’empresa. Aquest canvi s’ha de produir en sentit descendent, des dels propietaris passant pels directius alts i mitjans, però també entre iguals (companys de feina).
La meta és aconseguir que la cultura empresarial deixi de normalitzar la connectivitat permanent del treballador. Per això, els càrrecs superiors han de ser els primers a donar exemple: des de la cúspide de l’empresa cap als nivells inferiors cal impulsar un canvi a l’expectativa de resposta.
Respectar els límits temporals
La premissa bàsica del canvi és respectar el descans dels treballadors per millorar el benestar i el clima laboral. Això passa per no interrompre’ls amb trucades telefòniques, correus electrònics o missatges de text durant els temps de descans: vacances, permisos, incapacitats temporals o reduccions de jornada.
Promoure aquest canvi a nivell organitzacional pot ajudar a crear una cultura de respecte, que fomenti la convivència i assumeixi que els temps del treballador han d’estar clarament identificats i han de respectar-se, amb independència que es treballi en presencialment o en remot.
En definitiva, les empreses han de garantir el descans i el respecte als seus treballadors, ara per ara immersos en una situació d’hiperconnectivitat que els dificulta desconnectar de les seves funcions i que envaeix cada cop més la seva esfera personal.
Aquest article va ser publicat originalment a The Conversation. Llegiu l’original.