Després de debats entre el Ministerio de Trabajo, sindicats i empresaris han aconseguit un preacord sobre la Llei del Treball a Distància. Durant el dia d’avui, CCOO, UGT, CEOE i Cepime consultaran el text i, si el resultat és positiu, el Gobierno aprovará el decret-llei en el Consell de Ministres. Un cop això passi, la norma entrarà en vigor al cap de 20 dies.
El pacte es va tancar després d’un estira-i-arronsa entre el Ministerio i els empresaris, que s’oposaven a la legislació entenent que no era important ni urgent legislar el treball a distància. Un tipus de treball que ja es trobava dins l’Estatut dels Treballadors i del qual quasi no es feia ús abans de la pandèmia. Amb aquesta es va reproduir i Ministerio i sindicats entenien que calia ampliar el text al respecte i tractar millor les condicions.
A grans trets, les línies principals impliquen la voluntarietat tant per al treballador com per a l’empresa. Els drets i obligacions seran els mateixos que per als treballadors que ho facin des del lloc de treball. No obstant això, els qui ho facin des de casa, podran optar al dret a tenir un horari flexible sempre que segueixi complint la seva jornada. Per garantir-ho, caldrà que existeixi un mecanisme de registre. Amb això volen evitar els excessos d’hores extra que es puguin donar. De fet, on es parla del dret al registre de jornada adequat, el text diu que “haurà de reflectir fidelment el temps que la persona treballadora que realitza la feina a distància dedica a l’activitat laboral, sense perjudici de la flexibilitat horària”.
A banda, amb el preacord, alguns dels punts que l’esborrany tenia han desaparegut, com ara el dret a teletreballar per “força major” per cuidar a familiars”. Un altre exemple que s’ha modificat és el percentatge a partir del qual el treball a distància és regular i, per tant, a partir de quant s’ha d’aplicar la llei. Si a l’esborrany la proposta estava en el 20%, finalment serà a partir del 30% de la jornada.
Davant de cada cas, les empreses a partir d’ara estaran obligades a fixar les condicions del teletreball per escrit. En aquests acords s’hauran de descriure els elements que exigeix poder realitzar el teletreball. Mitjans i eines però també les despeses que el treballador pugui tenir. Així, el text haurà d’incloure la quantificació de la compensació que l’empresa haurà d’abonar obligatòriament al treballador.
Què ha de fer l’empresa i què el treballador?
El teletreball, com ja hem dit, serà voluntari tant per l’empresa com per al treballador. La llei precisa que negar-se a treballar a distància, demanar que es reverteixi el teletreball o les dificultats per adaptar-se “no seran causes justificatives” d’acomiadament ni de la modificació substancial de les condicions de la feina.
De fet, la norma també recull que els treballadors a distància tindran els mateixos drets que aquells que treballin presencialment. Indica que “no podran patir perjudici en cap de les seves condicions laborals, incloent-hi retribució, estabilitat a la feina, temps de treball, formació i promoció professional”.
Un treballador podrà adaptar-se a aquesta llei si el treball a distància que realitza és superior al 30% de la jornada. Els menors d’edat o aquells qui tinguin un contracte en pràctiques o de formació hauran de realitzar un 50% de la feina de manera presencial.
A més, segons la nova llei, les despeses del treball a distància hauran de ser cobertes per l’empresa. No obstant això, donat que a l’article 13 de l’Estatut dels Treballadors ja hi havia unes línies destinades al treball a distància, si una empresa ha d’establir de cop el teletreball per causes relacionades amb la covid, podrà adaptar-se a aquest text i no a la nova legislació. És a dir, si un treballador fa feina presencial però ha de teletreballar durant un període com a conseqüència de les mesures de contenció sanitària derivades de la covid-19, se li aplicarà la normativa laboral ordinària. Tot i això, la llei indica que “les empreses estaran obligades a dotar dels mitjans, equips, eines i consumible que exigeix el desenvolupament del treball a distància, així com el manteniment que sigui necessari”.
També és obligació de les empreses avaluar els riscos laborals dels treballadors i hauran de tenir en compte factors de risc específics com els psicosocials, ergonòmics i organitzatius i també la garantia de descansos durant la jornada.
Si no es formalitzen adequadament els acords, les empreses podran rebre multes d’entre 626 i 6.250 euros. Per la seva banda, els teletreballadors hauran de complir amb les instruccions de la seva empresa de protecció de dades i de seguretat de la informació de la companyia.