L’empresa xinesa Chery i la catalana EV Motors (conformat per Btech i Ebro) han arribat a un acord per produir cotxes elèctrics a l’antiga fàbrica de Nissan quasi tres anys després del tancament definitiu de les instal·lacions. Les dues automobilístiques crearan una joint venture amb participació majoritària de Btech per a fabricar cotxes de les marques Omoda i Ebro a la Zona Franca. “El treball conjunt del Govern i els agents socials ha permès que la reindustrialització de l’antiga Nissan sigui una realitat”, va afirmar ahir el president del Govern Pere Aragonès abans de reunir-se amb el secretari general de la UGT de Catalunya, Camil Ros.
Després de mesos de negociacions i viatges al país asiàtic l’acord se segellarà el divendres a les instal·lacions de la Zona Franca, on Chery podria arribar a fabricar uns 50.000 vehicles anuals. Barcelona es converteix així en la primera ciutat europea que acollirà una planta de fabricació d’automòbils xinesa. De fet, Chery ja ho havia intentat durant el mandat de José Montilla a la Generalitat l’any 2010 sense fruits. Great Wall Motors també va intentar ser part de la reindustrialització de Nissan, però les negociacions tampoc van donar resultat. A les instal·lacions s’hi fabricaran cotxes de la marca Ebro, d’EV Motors que té el 100% de les accions de tot el Hub; Omoda, de Chery i motos Silence de l’empresa Acciona. Els sindicats de l’antiga Nissan han celebrat l’acord i han recordat que uns mil treballadors segueixen a l’espera de ser contractats. Actualment, més de 600 estan en formació i uns 350 a l’espera de ser contractats quan hi hagi producció. El secretari general de CCOO de Catalunya, Javier Pacheco, ha criticat l’oportunisme de la Generalitat i ha recordat que els protagonistes són els treballadors de Nissan que “van estar 90 dies en vaga reivindicant que les instal·lacions de Nissan es convertissin en una fàbrica i no en un solar”.
El Govern treu pit per l’acord
“Ens havíem proposat la continuïtat industrial amb una activitat vinculada al sector de l’automoció i amb aquest acord ho aconseguim”, ha afirmat Torrent. Assegura que “l’aterratge de Chery a Barcelona ens ajudarà a fer que Catalunya continuï sent un dels principals productors de vehicles” i ha agraït “la complicitat” a Ebro i “l’aposta” a Chery.
En la mateixa línia, el president Aragonès ha afirmat des de la seu de la UGT de Catalunya que “on abans hi havia desinversions i tancament d’empreses, avui hi ha reindustrialització i obertura de nous projectes industrials” i ha destacat el paper dels sindicats per aconseguir el Pacte Nacional per la Indústria i els acords de pressupostos. El secretari general de la UGT, Camil Ros, ha lamentat que “l’inici de les retallades fa quinze anys van iniciar una desinversió pública que ens han portat a molts dels problemes actuals” i ha apel·lat a continuar amb el desplegament de polítiques d’esquerres: “tenir governs progressistes a Catalunya i Espanya ens ha permès recuperar drets i part de les retallades”.