“Quines creus que són les causes principals de la davallada dels resultats PISA?” Amb aquesta pregunta comença CCOO Educació una enquesta a les professionals del sector amb l’objectiu de posar en comú les causes i solucions per tal d’elaborar un informe.
Entre les més de 30 respostes possibles figuren, per exemple, les ràtios elevades, la manca de finançament, la manca de temps per coordinar i planificar, el tipus de formació inicial, l’assetjament escolar, les condicions laborals, la falta de recursos, els equips educatius poc estables, les conseqüències del decret de plantilles, les conseqüències de la pandèmia, la segregació escolar o la situació socioeconòmica d’algunes famílies.
El sindicat també consulta sobre el grup de 18 persones expertes recentment creat per impulsar mesures de millores educatives a curt i mitjà termini a Catalunya, o sobre si la Conselleria d’Educació hauria de preguntar a totes les professionals dels centres educatius per trobar conjuntament estratègies per millorar els resultats educatius.
També demana propostes per millorar la feina diària de les professionals, i enumera alguns suggeriments a escollir per augmentar la qualitat educativa, com ara la baixada de ràtios a l’aula, un finançament que arribi al 6% del PIB, promoure un millor reconeixement dels professionals, més participació als claustres, més recursos per a l’educació inclusiva, estabilitat de les lleis educatives, equips multidisciplinars als centres educatius, l’erradicació de la segregació escolar o la coeducació efectiva.
Més de 1.000 respostes en 24 hores
El formulari, que es pot contestar fins divendres 19 de gener a les 10 hores, ja ha rebut més de 1.000 respostes en les primeres 24 hores. Des de la Federació d’educació de CCOO expliquen en un comunicat que volen “escoltar i saber l’opinió de totes les persones professionals de l’educació per valorar ‘L’estat de l’educació a Catalunya: la seva qualitat i els resultats educatius’”.
Argumenta que és necessari fer aquesta valoració arran de l’últim estudi PIRLS (Estudi Internacional de Progrés en Comprensió Lectora) situava Catalunya a la cua en comprensió lectora, i que els resultats de l’Informe PISA (Programa per a l’Avaluació Internacional dels Estudiants) també destacaven els mals resultats acadèmics.
Per aquest motiu, ha elaborat aquest qüestionari amb vuit preguntes [bit.ly/PisaCCOO] que ha difós entre totes les treballadores i treballadors de l’educació, des del 0-3 fins a la universitat, de diferents titularitats i per personal docent i no docent. A partir de les respostes obtingudes, farà un informe que presentarà a la Conselleria, al Consell Educatiu de Catalunya i a les diferents taules de negociació.
“Perquè volem que participis del Debat que ha engegat la Conselleria, perquè l’educació ens preocupa i ens ocupa, perquè l’educació és una cosa de tothom, de tota la comunitat educativa, i considerem que les professionals de l’educació tenim moltes coses a dir”, remarca CCOO Educació.