La secció sindical de CCOO a la cooperativa Suara, una entitat del tercer sector que dóna feina a més de 3.000 persones, ha emès un comunicat molt crític en relació amb l’empresa.
El sindicat es queixa que l’entitat aplica mala praxi en les seves relacions laborals. En concret afirma que no estaria complint els drets de subrogació i estaria aplicant una política nociva per als treballadors pel que fa a la contractació.
L’origen de la situació el situa el sindicat en l’adjudicació del Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) de Barcelona amb una baixa de dos euros per hora. La disminució del preu la vincula el sindicat amb la voluntat de l’empresa de ser més competitiva. Fonts de la cooperativa consultades per Diari del Treball han puntualitzat: «l’oferta no es fa amb la voluntat de ser més competitius sinó que amb la concessió busquem oferir més llocs de treball».
El sindicat considera que dos anys després d’aconseguir la concessió i com a conseqüència de la reducció de pressupostos que se’n va derivar tota la plantilla se n’ha vist afectada cosa que ha deixat «un panorama de veritable precarietat al sector de l’atenció domiciliària». En aquest sentit CCOO destaca que la cooperativa ha obtingut creixement i beneficis, any darrere any des de la seva expansió. Sobre això, l’empresa reconeix que els últims anys sí que ha augmentat la facturació, «de l’ordre del 20%», però no ha estat així en els beneficis, que han minvat, tot i que no especifica en quina mesura. De resultes d’aquesta evolució el sindicat afirma que Suara ha fet que minvessin les condicions dels seus treballadors, no respectant els convenis, aspecte rotundament desmentit des de la societat.
En concret, CCOO, «ha interposat denúncia davant la Inspecció de Treball arran la rebuda de diferents queixes, incidències i incompliments diversos comunicats pels treballadors/res. Es tracta de qüestions com la negociació dels calendaris de 2015, un abús en la utilització de suposats pactes individuals de reducció de jornada, possible frau a la contractació, i irregularitats en els processos de selecció per a cobrir temporalment places que haurien de ser indefinides». En aquest punt Suara puntualitza que en alguns casos els calendaris s’han de supeditar a les necessitats del servei, especialment en un àmbit com l’atenció domiciliària. «Està clar que si es vol atendre, per exemple, donar l’esmorzar a moltes persones en la mateixa franja horària, la solució no és encadenar tots aquests serveis sinó fer que diverses persones atenguin aquesta necessitat» ha manifestat un portaveu.
El sindicat també denuncia que fruit de les incorporacions a l’empresa d’altres societats, s’han produït irregularitats en la subrogació dels treballadors. Un altre cop l’empresa puntualitza i afirma que sempre que es fan aquests processos es realitzen d’acord amb la llei.
En relació amb els pactes individuals, l’empresa nega l’abús, tot i que reconeix que se’n fan.
Finalment, el sindicat considera que moltes places de les quals es creen s’ocupen amb unes condicions de dubtosa legalitat i que en moltes ocasions aquestes places no s’atorguen ni a socis de la cooperativa ni a treballadors amb situació indefinida, cosa que genera indefensió als empleats que opten a aquestes places, afirma CCOO.