El Projecte Estratègic PERTE_VEC per la Recuperació i Transformació Econòmica pel desenvolupament del Vehicle Elèctric i Connectat que va aprovar ahir el consell de Ministres, és segons el sindicat CCOO “una oportunitat que Catalunya no pot desaprofitar per transformar el model productiu i guanyar sobirania industrial en un sector que està cridat a transformacions profundes que passen per l’electrificació, la digitalització i els serveis de mobilitat”.
El gruix dels recursos s’assignaran durant el quart trimestre d’enguany. Uns recursos que sument més de 4.000 milions d’euros públics que han d’arrossegar 20.000 milions d’euros d’inversions de les empreses.
Com expliquen des del sindicat, el volum de les inversions i de les accions a dur a terme no es limiten, tot i ser molt importants, a la transformació de les empreses constructores per tal de que passin a fer cotxes elèctrics o per a la fabricació de bateries per automoció. Afecten també a tot el sector de components de l’auto i, més enllà, a la infraestructura elèctrica i digital, activar tota la cadena de valor des de les bateries fins els components electrònics, els serveis per la connectivitat i la transformació del model de negoci, incloent la formació per a les persones que caldrà dotar de nous i diferents coneixements i capacitats.
L’estratègia de Volkswagen, en associació amb Telefònica i Iberdrola, per electrificar la producció de SEAT, és el principal projecte tractor del PERTE_VEC i vincula a un gran nombre d’empreses catalanes per consolidar un sector cabdal per la indústria i l’economia catalana. El sector de vehicles de passatgers representa el 7 % del volum de negoci de la indústria catalana, un 3,6 % de l’ocupació i un 4,6 % del valor afegit brut (VAB), si bé el pes seria molt superior comptant els efectes induïts sobre tot el teixit industrial.
Des de CCOO creuen cabdal que la producció de bateries lligat al projecte Volkswagen s’instal·li a Catalunya, ben a prop de SEAT, “per millorar la seva competitivitat i propiciar un creixement del sector de components que s’arreli al territori, enfortint el sector i millorant el pes industrial de l’economia catalana”.
Així mateix, el sindicat reclama al Govern de la Generalitat que impulsi un procés de concertació social per a liderar projectes catalans per tota la cadena de valor de la electromobilitat impulsant la construcció integral dels vehicles.
Tenir projectes per tot el sector de l’auto i associat de Catalunya exigeix posar en marxa de manera urgent el Pacte Nacional per la industria, amb competències i recursos interdepartamentals del Govern que van més enllà del Departament d’Empresa i Treball; la transformació digital, la formació professional i continua i la transició energètica entre d’altres han de formar part del PNI. En la seva elaboració, diuen, cal garantir la participació dels agents socials i econòmics, les universitats, centres de recerca i col·legis professionals vinculats als sectors industrials.
Opinen que el PERTE_VEC és d’una gran importància per l’industria i l’economia catalana, però també que en vindran d’altres que afecten a sectors molt importants per Catalunya: industria aeroespacial, generació d’hidrogen verd, agricultura sostenible, salut i d’altres que poden venir. En tot cas, especifiquen, els projectes per la transformació susceptibles de rebre suport públic no és limiten als inclosos en un PERTE. És per això que CCOO aposta per “estendre les consideracions fetes al conjunt del teixit productiu i recuperar el temps perdut pel que fa a l la concertació social i la concreció en projectes llestos per ser finançats si es vol aprofitar aquesta oportunitat”.