La vaga dels examinadors de la Direcció General de Trànsit (DGT) ha despertat un moviment reivindicatiu en les autoescoles, que se senten perjudicades. Dimecres passat van concentrar més d’un miler de cotxes a l’Avinguda Maria Cristina de Barcelona i van fer mobilitzacions semblants a Girona, Lleida i Tarragona. Han creat una plataforma amb el nom ‘Autoescoles diuen prou’ o en castellà, ‘Autoescuelas dicen basta’. Es queixen que la vaga i els seus efectes posen en crisi les seves empreses i l’ocupació. Ja s’han presentat alguns Expedients de Regulació i si no hi ha canvis, la protesta es podria estendre.
Jaume Valls és propietari d’una autoescola a Sabadell. En aquesta població va impulsar, ja l’any passat, un moviment reivindicatiu en el mateix sentit, i ara forma part del grup que ha creat la nova plataforma. «En aquest conflicte tenim clar que els treballadors de la DGT estan defensant els seus interessos. No veiem malament que les persones que estan en un cotxe durant vuit hores fent exàmens vulguin cobrar el mateix que treballadors que estan tot el dia al despatx», explica en relació amb els motius de la vaga. No obstant això, «la llibertat d’aquests treballadors acaba on comença la nostra» remarca.
Les autoescoles, la majoria de les quals són petites empreses amb una mitjana de 3 treballadors, tenen una posició compromesa en aquest conflicte. «Els alumnes, per assistir als exàmens s’han d’organitzar molt bé, a vegades han de demanar permís a la feina. Ara, el dia que tenen assenyalat per fer la prova poden arribar al lloc i veure que no hi ha examinador, llavors la frustració és gran», explica Valls. Si a això se suma que, segons la normativa, en passar un temps determinat després d’haver fet l’examen teòric s’han d’examinar i si no, han de fer més classes pràctiques, el perjudici per als que es volen treure el carnet és més gran.
Avançar taxes sense saber si s’examinaran
Els alumnes tenen un altre perjudici i no és menor. Abans d’anar a examen han de pagar les taxes corresponents. Però, si finalment no poden fer la prova, entren en un laberint administratiu per recuperar els diners que han avançat.
«A Catalunya la vaga està convocada els dilluns, dimarts i dimecres. Si et toca examinar-te aquests dies, pot ser que hi hagi prova o que hagis de tornar sense haver fet l’examen. Tot això té uns costos que les empreses no podem recuperar, perquè els salaris s’han de pagar tant si com no», diu Valls. Ara bé, si l’examen es convoca un dijous o divendres la gestió pot arribar a fer-se amb normalitat si hi ha sort i els convocats no superen la xifra absorbible.
Les empreses petites han entomat la situació com han pogut, perquè els seus costos no són molt alts, però les autoescoles grans comencen a tenir problemes. Així, ‘Hoy voy’, una de les grans del sector, ha presentat un Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO), que implica una reducció del 30% del salari dels seus empleats, xifra que podria duplicar-se si la protesta dels examinadors es manté, segons ha pogut saber Diari del Treball. Valls afirma que hi ha altres empreses en una situació semblant, «però no vull ser jo qui expliqui aquestes qüestions».
La vaga dels examinadors s’ha radicalitzat aquest any. Però, almenys a Catalunya, l’estiu passat ja va afectar i molt. Per això, les autoescoles s’han organitzat abans. «Ahir ens vam reunir amb els representants a Catalunya de la DGT. Ens dir bones paraules però cap solució» diu Valls.
Sigui com sigui, les empreses no aturen la seva activitat reivindicativa. «Hem presentat més de 800 reclamacions a la DGT i també hem fet queixes al Defensor del Pueblo» afirmen.
La protesta iniciada a Catalunya s’estén per altres territoris. La plataforma ‘Autoescuelas dicen basta’ s’ha organitzat a Galícia, a Cadis i Huelva, de moment.
Si inicialment els propietaris de les Autoescoles es mostren comprensius amb les reivindicacions dels treballadors de la DGT, el que els interessa és que el servei funcioni. Per això reclamen solucions. I no descarten alternatives com «que es privatitzi el servei, com es va fer amb les ITV o amb Renfe», diu Valls. Tampoc veurien malament que el Govern central ampliés les plantilles dels examinadors incorporant militars».
Per la seva banda, la portaveu de la UGT de Catalunya del col·lectiu d’examinadors reconeix «tenim contacte, clar que tenim contacte amb les autoescoles, treballem amb elles, però no ho hem fet sobre aquest conflicte». La setmana vinent la vaga tornarà, perquè la DGT no accepta pagar un complement que havia promès fa 10 anys als examinadors.