La vaga iniciada a l’empresa SLM, concretament al taller 12 de Seat, ha transcorregut en el seu primer torn amb un seguiment que, segons CCOO, sindicat convocant, s’acosta al 90% dels 800 treballadors que operen en la logística de l’empresa automobilística.
L’aturada, de 4 hores per torn, reclama la readmissió de tres sindicalistes que han estat acomiadats argumentant que havien espatllat una màquina de cafè, però que CCOO considera que es tracta d’una represàlia.
En el primer torn s’ha col·locat piquets a la porta de Seat que han informat els treballadors. Alguns no han entrat i altres, un cop s’han incorporat han parat. A Seat Logística Martorell (SLM), del grup Sesé, hi treballen uns 500 operaris directament i altres 300 integrats en Empreses de Treball Temporal (ETT).
En la primera tongada de vaga s’han detectat grups de treballadors d’ETT contractats expressament per substituir vaguistes, segons han informat responsables de CCOO del Baix Llobregat. Aquesta situació, que vulnera el dret de vaga, ha estat denunciada a una inspectora de treball que s’ha presentat. Aquesta funcionària ha tingut problemes quan ha demanat entrar al lloc de treball per realitzar la inspecció i no ha estat d’entrada autoritzada. Més tard se l’hi ha franquejat el pas. El que no ha aconseguit és que l’acompanyessin tres responsables del comitè de vaga, que d’acord amb la llei tenen dret a visitar el centre de treball.
No es deixa entrar els delegats
Un problema amb el qual es topen els treballadors és precisament que l’empresa no autoritza els delegats a exercir la seva funció. La direcció de la companyia argumenta que en estar acomiadats perden la seva condició de representants del col·lectiu treballador, mentre que el sindicat pensa el contrari. També ho pensa la inspecció, que ha fet requeriments en aquest sentit sense que SLM hagi accedit a que els delegats entrin als locals de la companyia i es reuneixin amb els seus companys.
Fonts de CCOO creuen que a la resta de torns el seguiment serà semblant. Els treballadors de SLM reben també suport dels seus companys de Seat, tot i que la vaga en solidaritat legalment no és possible.
D’altra banda, la tasca dels piquets informatius és difícil perquè els treballadors de SLM entren pel mateix lloc que ho fan els de la companyia automobilística i es fa difícil esbrinar els que són de Seat i els que són de l’empresa del grup Sesé.