Tensió social a Badalona. Tusgsal, l’empresa privada més gran de la tercera ciutat de Catalunya, està en peu de guerra. La companyia, que és la Societat Anònima Laboral més gran de l’Estat, amb 750 socis treballadors, ha vist com perilla una de les concessions de transport interurbà que gestiona des de 1991: Nitbus, el servei nocturn d’autobusos a l’àrea metropolitana.
Els treballadors de la societat, a instàncies del comitè d’empresa, han protagonitzat un acte de protesta espectacular: retirar els autobusos del servei Nitbus dues hores abans de l’hora de finalització del torn de nit. Ho han fet per mostrar el seu malestar davant les informacions segons les quals la candidatura de Tusgsal podria perdre la concessió a renovar el servei. El motiu seria la no admissió a tràmit d’un recurs presentant des de la societat badalonina en defensa de la concessió, valorada en 106 milions.
L’element puntual que pot fer perdre el servei Nitbus a Tusgsal és, oficialment, no haver acreditat la disponibilitat d’uns terrenys on haurien d’ubicar-se unes cotxeres noves a Sant Adrià del Besòs.
Fonts del comitè d’empresa de Tusgsal contradiuen l’argument. Segons ells la proposta presentada és la que té millors condicions de preu i tècniques, de totes les que han arribat a la taula. Sobre els terrenys, argumenten que quan es van presentar a renovar el concurs havien mantingut converses amb l’alcaldia de Sant Adrià i amb altres regidories, de forma que verbalment no hi havia cap problema pel que fa a la compra dels terrenys. Però, el consistori, afirmen els treballadors, s’hauria fet enrere a darrera hora, cosa que posa en risc la concessió.
El servei Nitbus dóna feina actualment a 167 treballadors de Tusgsal, empresa que en conjunt té 780 empleats, que al mateix temps són socis accionistes. En paraules d’un treballador, perdre aquesta concessió seria rebre «una mossegada a la jugular de l’empresa». Però, el que ha fet que la reacció sigui més visceral és pensar que el beneficiari d’aquest problema podria ser un grup multinacional del transport, com el britànic Nation Express, màxim accionista de la marca Alsa, que «és un operador de capital, pur i dur», afirmen.
El procés de la concessió no està tancat. Encara falten tràmits que ha de resoldre la mesa creada a l’efecte per l’Autoritat Metropolitana del Transport, que tradicionalment presideix l’alcalde de Barcelona, Xavier Trias. Els treballadors no entenen com no s’ha pres en consideració la proposta de la seva empresa. Per això, les pancartes que duien durant la protesta tenien un lema: «volem saber». Amb aquestes reclamacions s’han plantat a quarts de deu del matí a la Plaça de Sant Jaume de Barcelona reclamant parlar amb Xavier Trias. A la concentració s’hi ha afegit Josep Maria Àlvarez, secretari general d’UGT, el sindicat hegemònic a l’empresa. Els representants obrers han estat rebuts pel regidor Joaquim Forn, de CiU per absència de l’alcalde.
Contactes amb grups polítics
Davant el perill que per al futur de Tusgsal té la situació actual els treballadors han obert dos fronts. Un és l’oficial. Han començat a entrevistar-se i a reunir-se amb els grups parlamentaris dels principals partits amb presència a l’àrea metropolitana. El segon és preparar noves accions al carrer si les seves reclamacions no són escoltades.
A Badalona, l’alcalde Xavier Garcia Albiol ha mostrat la seva preocupació pel cas. Igualment ho ha fet el PSC, que ha manifestat el seu suport a Tusgsal en l’adjudicació del concurs per a la concessió del Nitbus. ERC també ha valorat en una piulada la importància de Tugsal i ha demanat la màxima transparència en el procés actual d’adjudicació en marxa.