Un estudi de la UGT afirma que un 22% del professorat ha rebut violència física en algun moment de la seva carrera per part de l’alumnat i de les famílies i, en la gran part dels casos, la víctima no sap quin protocol ha de seguir ni se sent acompanyat per l’administració.
“Es tracta d’una dada prou preocupant”, remarca el sindicat, que destaca també que el 53,2% ha patit agressions verbals per part d’algun membre de la comunitat educativa, i que el 73,9% ha patit alguna vegada per la seva integritat física o emocional.
Les dades s’han extret arran de les respostes de 3.222 persones d’infantil, primària, secundària, formació especial i educació especial que treballen a Catalunya. Per a la UGT, les xifres obtingudes demostren que la tasca docent és “una professió amb un alt risc psicosocial i calen mesures de prevenció”.
“No es pot permetre cap mena de violència als centres educatius. Els docents es troben massa exposats a aquest tipus de situacions durant el seu dia a dia”, alerta l’estudi sobre salut laboral ‘Docència: una professió d’alt risc?‘
Així, un 11,3% de les persones enquestades afirma haver patit en algun tipus d’acte vandàlic, com danys al seu vehicle, assetjament a les xarxes o pintades, per causes relacionades amb la seva feina.
La situació s’agreuja pel fet que el 88,3% del professorat que ha rebut algun tipus d’agressió no ha estat informat sobre com havia d’actuar respecte al servei de prevenció de riscos laborals del seu territori.
En aquest sentit, el 48,5% de les persones enquestades no coneixen el servei de prevenció de riscos laborals i el 91,8% no tenen constància que s’hagi fet en el seu centre educatiu una avaluació dels aspectes que puguin causar danys físics, psíquics o socials a la salut de les treballadores.
Excés de burocràcia
A més de les agressions físiques i verbals directes, l’estudi també fa referència a altres elements que perjudiquen la salut del personal docent, i destaca que el 95,3% creu que l’excés de burocràcia els treu temps per atendre i acompanyar l’alumnat en el seu procés d’aprenentatge, tot abocant el professorat a una situació d’estrès i ansietat.
Per a la UGT, “la tasca burocràtica ha anat augmentant durant els darrers anys als centres educatius, fet que dificulta directament les tasques relacionades amb l’atenció directa de l’alumnat”.
“El sentiment de vulnerabilitat és àmpliament compartit entre les treballadores de l’educació. Això subratlla la necessitat de mesures de prevenció específiques per abordar els riscos psicosocials a què s’enfronten diàriament els docents. És essencial proporcionar-los els recursos i el suport necessaris per afrontar aquests desafiaments, i treballar amb tota la comunitat educativa per preservar la salut mental de les treballadores”, afegeix.
En aquesta mateixa línia, l’enquesta assenyala que el 48% ha patit situacions desagradables amb alguns dels membres de la comunitat educativa i s’ha sentit desatès o desatesa quan han demanat acompanyament a l’administració.
A això se suma que el 76,2% de les enquestades afirma sentir-se poc valorada per la seva tasca docent, especialment a l’etapa secundària. Les raons tenen a veure amb “el poc suport i les decisions preses unilateralment per part de l’administració, la poca valoració social o les demandes de les famílies que reclamen responsabilitats als docents que no els corresponen”. Tot això influeix en el sentiment d’insatisfacció per part del professorat.
Propostes
Per tot això, un 74,6% del personal docent assegura haver patit alguna vegada símptomes d’ansietat, com poden ser pressió al pit, insomni o estrès, davant la situació d’haver d’anar a treballar amb algun grup determinat. La UGT subratlla que si no hi ha mesures de prevenció, pot afectar a la salut física i mental, així com ser motiu de baixa laboral.
Gairebé la totalitat (96,8%) pensen que les retallades en educació i la manca d’inversió repercuteixen en la salut i la seguretat als llocs de treball. Per tal de protegir els drets laborals als centres educatius, la UGT reclama fer avaluacions de salut laboral de forma obligatòria un cop cada quatre anys.
Per tal de millorar la salut mental, exigeix mesures per reduir l’alt nivell d’estrès i ansietat a causa de la burocràcia i l’augment de càrrega de treball, així com que l’Administració faciliti els suports necessaris i que s’augmenti en educació fins al 6% del PIB, tal com marca la Llei d’Educació de Catalunya (LEC).
Davant les situacions d’agressions físiques i verbals i dels actes de vandalisme, considera urgent aplicar “un protocol clar de mesures efectives de prevenció i d’actuació que garanteixin la protecció del professorat”.